ادامه حملات تند به اردوغان بعد از زلزله ترکیه

رهبران احزاب مخالف ترکیه طی چند روز اخیر با انتقاد از عملکرد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، دولت او را به بی‌کفایتی در مدیریت بحران زلزله سحرگاه روز دوشنبه این کشور متهم کردند.

رهبران احزاب مخالف دولت ترکیه، مقامات این کشور را به تاخیر در نجات افراد در زیر آوار، تاخیر در اعزام نیروهای امدادی، به کار نگرفتن توان ارتش و نیروهای مسلح و نیز تعلل در ارسال کمک‌ها و نیروهای امدادی داوطلب به مناطق زلزله زده در ۱۰ استان جنوبی این کشور متهم کردند.

هشدار نسبت به شیوع وبا در مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه/آمار قربانیان بیشتر از «فاجعه فوکوشیما»

به نوشته تارنمای خبر.۷، کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که به همراه شهرداران وابسته به این حزب پس از وقوع زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری در استان قهرمان ماراش به مناطق زلزله زده رفته است، پیام‌هایی را به طور پی در پی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و دولت اردوغان را به بی کفایتی در مدیریت این بحران متهم کرد.

وی در یک پست خود، ضمن به اشتراک گذاری فعالیت‌های اکرم امام اوغلو شهردار کلانشهر استانبول، منصور یاواش شهردار کلانشهر آنکارا، تونچ سویر شهردار کلانشهر ازمیر و وهاپ سچر شهردار کلان شهر مرسین در مناطق زلزله زده، خطاب به مقامات دولت گفت: " بیایند ما را دستگیر کنند. این آوار را ما آوار برداری خواهیم کرد."

این رقیب انتخاباتی اردوغان در یک پست دیگر نوشت: "یا همه ما را دستگیر کنید یا جوانان و خبرنگارانی را که دستگیر کرده‌اید، آزاد کنید. ما کار زیادی داریم."

وی همچنین با انتشار یک پیام ویدئویی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دولت حزب عدالت و توسعه را هدف قرار داد و گفت: "من وضعیت مردم را در مناطق زلزله زده دیدم. از نگاه فراتر از سیاست و همسو شدن با دولت خودداری می‌کنم. این فروپاشی دقیقاً نتیجه سیاست سیستماتیک سودجویی است. با اردوغان، کاخ او و باندهای سودجو در هیچ زمینه‌ای ملاقات نکرده و تا پایان برای مردم خود مبارزه خواهم کرد."

صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها ترکیه نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، ضمن تایید پیام ویدئویی کمال کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نوشت:"هم همبستگی قوی و هم یک موضع سیاسی قوی، برای عبور مشترک از این دوران سخت بسیار مهم و ارزشمند است."

به نوشته روزنامه قرار، رهبر حزب سعادت ترکیه دولت این کشور را در مدیریت بحران زلزله ناموفق خواند و گفت: "به وضوح شاهد بی لیاقتی دولت در این بحران هستیم. امکانات لازم وجود دارد، ولی هماهنگی درستی دیده نمی‌شود. مدیریت بحران وجود ندارد، بلکه بحران مدیریتی مطرح است."

تمل کاراملااوغلو خطاب به مقامات دولت ترکیه بیان کرد: دستورات لازم را به وزرا، نمایندگان مجلس و عوامل دولت خود که حتی ساده‌ترین کارها را هم با دستور انجام می‌دهند، صادر کنید و دیگر سکوت کنید تا دیگران فقط به کارشان بپردازند.

وی دولت ترکیه را به "انسداد عقلی" متهم کرد و با بیان این که دیگر به کار خود بپردازید، افزود: مقامات دولت اردوغان به جای اینکه به فکر پاسخگویی باشند، برای تامین نیازهای شهروندان تلاش کنند.

رهبر حزب سعادت ترکیه همچنین با اشاره به نیاز شدید به جرثقیل، ماشین آلات عمرانی، نان، آب و سوخت در مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: هنوز اقدامات امدادی در مناطق کم جمعیت و کوچک و نیز روستاها انجام نشده و با وجود این نواقص، اینترنت را هم محدود می کنند.

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) ترکیه نیز که بعد از زمین لرزه به استان هاتای رفته بود، خطاب به اردوغان گفت: با زبان تهدید نمی‌توان فاجعه را مدیریت کرد.

وی در پاسخ به سخنان اردوغان که گفته بود، «در زمان مناسب، پرونده‌هایی را که تشکیل داده‌ایم، باز خواهیم کرد»، افزود: او را به عقل سلیم دعوت می کنم. با زبان خشم، نفرت، طرد و مهمتر از همه تهدید نمی‌توان فاجعه را مدیریت کرد.

وی با اشاره به درد و رنج مردم مناطق زلزله‌زده و تامین نشدن نیازهای اساسی آنها در این وضعیت خطاب به اردوغان بیان کرد: مردم از مدیریت این بحران توسط دولت ناراحت و خشمگین هستند و در دوره‌ای که باید تمامی کشور آرامش خود را حفظ کند، شما نمی‌توانید از زبان خشم و نفرت استفاده کنید.

رهبر حزب جمهوری خلق همچنین در بازدید از مناطق زلزله زده استان هاتای، تخریب و فروپاشی ساختمان‌ها در این منطقه را نتیجه سیاست سیستماتیک رانتی دانست و گفت: وزرای دولت برای جلب توجه افکار عمومی با کاروان در شهرها می گردند اما اقدامات لازم برای هماهنگی این فاجعه انجام نمی‌شود.

وی دولت اردوغان را به کم توجهی به تجربه دیگران برای مدیریت بحران زلزله متهم کرد و افزود: همکاری با نهادهای دولتی، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردمی و غیردولتی در این بلایا مهم است ولی دولت نسبت به شهرداری‌ها نگرش سیاسی دارد و بسیاری از نهادهای مدنی تحت فشار هستند و نظامیان نیز به اندازه کافی مورد استفاده قرار نگرفتند.

قلیچداراوغلو، دولت و حزب حاکم عدالت و توسعه را در مدیریت بحران "مردود" و اردوغان را تنها مسئول این وضعیت خواند و اظهار کرد: آنها نمی‌دانند دولت چگونه اداره می شود چرا که این دولت در دو دهه گذشته که قدرت را در اختیار داشته، کشور را برای زلزله آماده نکرده است.

وی دولت اردوغان را به حیف و میل مالیات دریافتی از مردم و بخشش آن به گروه‌ها و افراد هوادار خود متهم کرد و ادامه داد: مردمی که در طول زندگی خود به دولت مالیات پرداخت کردند، در زمان نیاز، دولت را در کنار خود ندیدند چرا که این دولت فقط به فکر انتخابات و کاخ است.

بینالی یلدریم نایب رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه در واکنش به اتهامات احزاب و فعالان سیاسی مخالفت دولت گفت که دولت اردوغان با بسیج تمامی امکانات برای بازگرداندن زندگی به حالت عادی، با جان و دل و فداکاری تلاش می کند.

وی بیان کرد: اکنون روز تفرقه و فعالیت سیاسی نیست، بلکه روز وحدت و همبستگی ملی است و لزومی به سردرگم کردن مردم و اتلاف وقت با بحث های «من کردم، تو کردی» نیست. هر کس هر آنچه را که از دستش برمی آید، انجام می‌دهد و در سایه این فاجعه، یک بار دیگر دیدیم که چه ملت بزرگی هستیم.

فواد اوکتای معاون اول رئیس جمهور ترکیه نیز در واکنش به سخنان رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، با بیان این که همه دولتمردان ترکیه شبانه روز در مناطق زلزله زده حاضر بوده و در حال نجات مردم هستند، گفت: برای کسانی که سعی دارند در این وضعیت چند هزار رای سیاسی به دست آورند، متاسفم.

وی احزاب مخالف را به "ایجاد آلودگی اطلاعاتی" متهم کرد و ادامه داد: هر چه ما پیام‌های وحدت و همبستگی می دهیم، آنها با ادعاهای بسیار پست، حرف سیاسی پیش می کشند، درست است که در آستانه انتخابات هستیم، ولی اکنون زمان فعالیت سیاسی برای انتخابات نیست.

معاون اول رییس جمهور ترکیه با پذیرش وجود کاستی در مدیریت بحران زلزله اظهار کرد: رویکردهای زشت اپوزیسیون را در این زمینه تقبیح می کنم و امیدوارم از امروز به این موضع خود پایان دهند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در جریان بازدید از مناطق زلزله زده جنوب این کشور و در واکنش به این سخنان خطاب به رقبای سیاسی خود اظهار کرد: شهروندان ترکیه به کسانی که می‌خواهند این بحران زلزله را به بهانه سیاسی علیه دولت تبدیل کنند، هرگز این اجازه را نخواهند داد.

به گزارش ایرنا، مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه(آفاد) صبح امروز جمعه در آخرین گزارش خود، شمار جان باختگان زلزله هولناک این کشور را ۱۸ هزار و ۳۴۲ نفر و آمار زخمی‌ها را نیز ۷۴ هزار و ۲۴۲ نفر اعلام کرد.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد، تیم‌های نجات و جستجو همچنان در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوار گرفتار شده‌اند.

از زمان وقوع اولین زمین لرزه تاکنون ۱۱۱۷ پس لرزه در ترکیه روی داده است.

در پی این زلزله، اردوغان یک هفته عزای عمومی در ترکیه اعلام کرد.

بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.