اولیانوف: بن‌بست در مذاکرات برجام غیرمنطقی است

 میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی درباره بن‌بست ایجاد شده در گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها، چنین وضعیتی را غیرمنطقی خواند. 

وی در این خصوص نوشت: بن‌بست در گفت‌وگوهای وین درباره برجام ممکن بود تا حدی قابل توجیه شود اگر شرکت‌کنندگان طرح ب واقع‌بینانه‌ای داشتند که قادر بود مشکلات در حوزه‌های هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها را حل کند. ظاهراً چنین طرحی وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین، این بن‌بست غیرمنطقی است. 

اولیانوف اخیراً تأکید کرده بود در حال حاضر ایران، روسیه و چین اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارند و این در حالی است که طرف‌های غربی این توافق چنین اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند.

امروز همچنین «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای درباره ادعاهای مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر پایان کار توافق هسته‌ای ایران، توضیح داد: در حال حاضر فعلا نمی‌توان گفت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دفن شده، اما در بخش مراقبت‌های ویژه است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: شرکت‌کنندگان در این توافق، به‌طور دوره‌ای بر تعهد خود به تفاهمات اساسی مندرج در آن، که با موفقیت به تضمین ثبات و تقویت امنیت منطقه‌ای کمک کرد، تا لحظه خروج یکجانبه و تحریک‌آمیز آمریکا از توافق مذکور تاکید می‌کردند.

این دیپلمات روس با بیان اینکه موضوع برجام را با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روسیه حضور دارد، مطرح خواهند کرد، افزود: در مورد برجام همه چیز از دست نرفته است. به نظر ما هیچ جایگزین معقول و معقولی برای این توافق وجود ندارد.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده و تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

در ماه‌های اخیر، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و انگلیس تلاش دارند به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران، مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را به حاشیه برانند و حتی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا به بهانه حمایت از مردم ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد که البته خود مقام‌های اروپایی از جمله جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که این اقدام با موانع قانونی همراه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.