پوتین جنگ اوکراین را باخته است

رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از مواضع برخی چهره‌های جمهوری‌خواه درباره حمایت‌های گسترده از اوکراین در جنگ با روسیه گفت: «این ایده که ارتش روسیه با یکصد هزار نیرو تجاوز کند و تلاش نماید که اوکراین را چپاول کند در حالی که ما نظاره گر باشیم و هیچ کاری نکنیم. بی خیال! واقعا؟».

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا با تمجید از عملکرد دولتش در قبال جنگ اوکراین تصریح کرد: «من کاری که کرده‌ام و به آن بسیار افتخار می‌کنم این است که ناتو را کاملا متحد کردم».

بایدن با خطاب قرار دادن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، اتهاماتی درباره اهداف و نیات او از جنگ اوکراین مطرح کرد و گفت: «او متقاعد شده بود که ناتو فرو خواهد پاشید، ناتو (در جنگ اوکراین) مداخله نخواهد کرد، من توانستم متحدان آسیایی‌مان را با متحدان اروپایی‌مان از منظر اتخاذ اقدامات علیه روسیه ملحق کنم».

وی از اقدامات آلمان و ژاپن برای تقویت توان ارتش و هزینه‌های نظامی خودشان هم تمجید کرد و آن را هم دستاورد دولت آمریکا خواند.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا با مخاطب قرار دادن برخی از جمهوری‌خواهان مخالف کمک‌های واشنگتن به اوکراین گفت: «اگر این افراد نمی‌خواهند به اوکراین کمک کنند، من متوجه هستم اما اگر اوکراین بغلطد (از بین برود) و روسیه بعد از اوکراین به سمت یلاروس یا جای دیگری برود، چه کاری می‌خواهند انجام دهند؟»

جو بایدن در ادامه این مصاحبه مدعی شد که رئیس‌جمهور روسیه در جنگ اوکراین شکست خورده است. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، «پوتین به هیچ وجه قادر نخواهد بود که (بتواند با شرایط) کنار بیاید. او همین الان حالا هم اوکراین را باخته است».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «او فکر می‌کرد اگر به اوکراین تجاوز کند، اول از همه اینکه او با استقبال تک تک روس‌زبان‌ها (در اوکراین) مواجه خواهد شد و آنها خواهند گفت "وارد کشورمان شو". دوم، او فکر می‌کرد که ناتو از هم خواهد پاشید و ناتو کاری نخواهد کرد و چرا که آنها (کشورهای عضو ناتو) از هرگونه اقدامی نگرانی خواهند داشت و به همنی دلیل او فکر کرد که این مسیر را برود (وارد جنگ با اوکراین شود). هیچ یک از اینها اتفاق نیافتاد».

در پایان این مصاحبه تلویزیونی، مجری و خبرنگار آمریکایی از جو بایدن درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ و احتمال نامزدی وی در این رقابت با توجه به سن بالای او سوال پرسید.

مجری شبکه «پی‌بی‌اس» سوال کرد: «سوال آخر آقای رئیس‌جمهور. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که شما به سمت نامزدی دوباره (برای انتخابات ریاست جمهوری) حرکت می‌کنید البته شما هنوز (رسما) اعلام نکرده‌اید. البته من مطمئن هستم که شما می‌دانید دموکرات‌ها اما دارند می‌گویند که درباره سن شما سوال دارند. شما در روز انتخابات بعدی (ریاست جمهوری آمریکا) ۸۲ ساله خواهید بود و اگر موفق بشوید و دوره ریاست جمهوری خود را به اتمام برسانید ۸۶ ساله خواهید شد. آیا این موضوع نگرانی ایجاد نخواهد کرد؟»

بایدن در پاسخ به این سوال به مجری و دموکرات‌های نگران از کهنسالی او گفت: «به من نگاه کنید. همه چیزی که می‌توانم بگویم این است. منظور من این است که اظهارنظرهای مختلفی در این باره وجود دارد. دیشب (در سخنرانی سالیانه او در کنگره) من شنیدم که افرادی می‌گفتند فقط بایدن را ببنید، اوه خدای من، دیگر موضوع سن مطرح نیست. ببنید من کاملا به سرنوشت باور دارم. من کاملا و دقیقا با مردم آمریکا صادق خواهم بود اگر هر گونه مشکلی سلامتی یا هر چیزی که باعث ممانعت از توانایی من برای انجام وظایفم بشود و در نتیجه، خواهیم دی (که چه می‌شود) اما فکر می‌کنم که مردم آمریکا باید مرا نگاه کنند (و خودشان ببینند که از نظر سلامتی مشکلی ندارم)».

مجری شبکه پی‌بی‌اس سوال کرد: «به نظر می‌رسد که شما (برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴) نامزد می‌شوید». بایدن در جواب گفت: «هنوز آن تصمیم را نگرفته‌ام (ولی) فکر می‌کنم نیت من همین است».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.