این خودروها بدون قرعه کشی فروخته خواهند شد

مجید عشقی گفت: از خودروسازان (چه نیمه دولتی و چه خصوصی) خواسته شده است که برنامه عرضه را ارائه دهند تا متقاضیانی که می‌خواهند خرید‌های خود را انجام دهند بتوانند برنامه‌ریزی کنند و هر هفته مشخص باشد که چه خودرو‌هایی عرضه می‌شود.

فروش خودرو از مسیر بورس کالا با ورود شورای رقابت به مساله خودرو متوقف شد. شورای رقابت در آخرین اقدام خود دستورالعمل تنطیم بازار خودرو رو مصوب کرد در این دستورالعمل از شرکت های خودروساز خواسته شده برای عرضه خودرو به مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو باز گردند. این اقدام شورای رقابت سبب شد تا شورای عالی بروس هم بیکار ننشیند و با برگزاری جلسه ای به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی بر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کند.

اما چه خودروهایی از مسیر بورس کالا عرضه می شوند و دیگر نیازی نیست برای فروختن آنها به گردونه های قرعه کشی پناه برد.

بررسی سبد محصولاتی ایران خودرو نشان می دهد تارا با گیربکس دستی، تارا با گیربکس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی و فرمان برقی، پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک، دنا با گیربکس دستی، هایما S۷ و هایما S۵ از سوی این خودروساز در بورس کالا عرضه می شوند.

سایپایی ها با تنها محصول بورسی خود یعنی شاهین در مسیر بورس کالا حضور دارند. بهمن موتور با دو محصول SUV خود یعنی دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا حضور دارد. البته مدل های این دو خودروهای شاسی بلند یعنی فیدلیتی ۵ نفره، فیدلیتی ۷ نفره، دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیر، ریسپکت، وانت کارا دو کابین و تک کابین محصولاتی بود که بهمن موتوری ها برای عرضه در بورس کالا پشت ویترین قرار دادند.

آرین پارس موتور لاماری را به بورس کالا آورد و خودروسازی فردا نیز با محصول شاسی بلند خود یعنی T۵ در بورس کالا حضور یافت. البته صحبت از حضور دیگر خودروساز خصوصی یعنی کرمان موتوری ها هم در مسیر بورس کالا بود اما این خودروساز کرمانی آن طور که پیش بینی می شد در جاده بورس کالا آفتابی نشد.

آخرین اخبار نشان می دهد که بهمن موتور برنامه خود را برای عرضه محصولات در دور جدید از مسیر بورس کالا در دسترس مدیران بورسی قرار داده است اما مشخص نیست این اتفاق در نهایت خواهد افتاد یا اینکه باز هم شورای رقابت چوبی دیگر لای چرخ فروش بورسی خودرو خواهد گذاشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.