سناتور آمریکایی بایدن را به باد انتقاد گرفت

دیلی میل گزارش داد، میچ مک‌کانل، سناتور جمهوریخواه آمریکایی اظهار کرد، مناقشه شناسایی و از بین بردن "بالون جاسوسی چین در آمریکا" سند و مدرک دیگری از انفعال در آمریکا به شمار می‌رود و در ادامه به این اشاره کرد که طبق یک نظرسنجی جدید تنها ۱۳ درصد آمریکایی‌ها وضعیت اتحاد در کشورشان را قدرتمند ارزیابی کرده‌اند.

بایدن اخیرا با انتقاداتی در داخل آمریکا از این بابت که چرا بعد از انتظار و تاخیر طولانی دستور به سرنگون کردن بالون جاسوسی چین داده، مواجه شد.

مک‌کانل در مصاحبه با فاکس نیوز همچنین با انتقاد از این اتفاق خطاب به بایدن پرسید: چرا شما اجازه دادید این بالون بر فراز جزایر آلیوتی، آلاسکا و کانادا که فضاهایی کاملا باز دارند چرخ بزند بدون اینکه به آن شلیک شود؟ و این که منتظر ماندید تا بعد از جاسوسی از همه مناطق آمریکا وارد اقیانوس اطلس شود تا آن را سرنگون کنید؟

او در ادامه مصاحبه با فاکس نیوز تصریح کرد: "منظور من این است که ما سوالهای خیلی زیادی داریم...نه فقط از این بابت که چرا شما از این که چنین اتفاقی در گذشته افتاده خبر نداشتید بلکه چرا با این موضوع به این شیوه برخورد کردید؟"

وی افزود: "من صبح امروز نتایج یک نظرسنجی را خواندم که مشخص کرد تنها ۱۳ درصد مردم آمریکا معتقدند وضعیت اتحاد در آمریکا قدرتمند است. ما در اینجا نوعی واکنش وضعیف را مثل موارد دیگری همچون خروج به شیوه‌ای پر اغتشاش از افغانستان در سال ۲۰۲۱ داریم و این احساس را به مردم آمریکا می‌دهند که کشور وضعیت خوبی ندارد. وضعیتی همراه با گسترش جرم و جنایت، باز بودن مرزها و سر به فلک گذاشتن تورم."

مک کانل تاکید کرد: پس جای تعجب نیست که چرا تنها ۱۳ درصد مردم آمریکا وضعیت اتحاد در کشور را قدرتمند می‌دانند.

بر اساس یک نظرسنجی شبکه سی.بی.اس نیوز از آمریکایی‌ها درباره توصیف وضعیت اتحاد در کشورشان، تنها ۱۳ درصد برای توصیف آن از عبارت "قدرتمند"‌ استفاده کردند. تقریبا دو سوم پاسخگویان گزینه "شکاف پیدا کرده" را برگزیدند و درصد قابل توجهی نیز گزینه "در حال افول"‌ را برای آن انتخاب کردند.

این وضعیت ضربه‌ای به جایگاه بایدنی است که به هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بعد از سالهای پرآشوب دولت ترامپ، روی موضوع تجربه و شایستگی مانور می‌داد.

بعد از خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان، بایدن شاهد تضعیف جایگاهش به عنوان یک کارشناس سیاست خارجی در اولین سال دولتش بود.

حالا او متهم است که در پاسخ به موضوع "بالون جاسوسی" چینی دو دل شده و بعد از گذر کردن این بالون از خاک آمریکا و تنها زمانی که در حال دور شدن از سواحل کارولینای جنوبی بود تصمیم گرفته با آن برخورد کند.

مک کانل گفت: این (شرح دستاوردها) همان کاری است که شما انتظار دارید بایدن (در سخنرانی وضعیت کشور) انجام دهد و مردم آمریکا در سال ۲۰۲۴ تصمیم خواهند گرفت و ما را از انتخابشان درباره اینکه میخواهند کدام مسیر را انتخاب کنند مطلع خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.