زلزله ترکیه باند یک فرودگاه را شکافت!

 دیلی صباح چاپ ترکیه گزارش داد، پس از این‌که زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر صبح روز دوشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) استان «هاتای» ‌ واقع در جنوب شرقی ترکیه را لرزاند و باند فرودگاه هاتای نیز شکافته شد.

کشتی‌گیران ترکیه‌ای زیر آوار زلزله ماندند

پس از این‌که زمین‌لرزه به این فرودگاه به شدت آسیب وارد کرد، ‌ پروازهای آن بلافاصله لغو شد.

زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری «پازارجیک» و در ساعت ۴:۱۷ صبح به وقت محلی رخ داد و در بسیاری از شهرهای ترکیه احساس شد.

پروازهای غیرنظامی به مقصد فرودگاه مرعش و غازیان‌تپه پس از زلزله به حالت تعلیق درآمد تا هواپیماهای حامل گروه‌های جست‌وجو و نجات و تجهیزاتِ امدادرسانی به این منطقه برسند.

فقط هواپیماهای حامل کمک و گروه‌های امداد و نجات می‌توانند در این دو فرودگاه پرواز کنند یا فرود بیایند. همچنین فرودگاه هاتای که باند آن به دلیل وقوع زمین‌لرزه به شدت آسیب دیده بود به روی تمام پروازها بسته شد.

تلاش‌های امدادرسانی در هاتای ادامه دارد. در شهر اسکندرون بخشی از بیمارستان دولتی، کلیسای کاتولیک، ‌ یک مدرسه ابتدایی و بسیاری از بناها نابود شدند.

روزنامه دیلی صباح همچنین از تخریب قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) در ترکیه خبر داده است که بر اثر وقوع این زلزله بخش‌هایی از جنوب، شرق و جنوب شرقی قلعه تاریخی «غازیان تپه»، نابود شد و ویرانه‌های آن در جاده فرو ریخته است. همچنین گنبد و دیوار شرقی «مسجد شیروانی» که در نزدیکی این قلعه واقع شده است و در قرن هفدهم میلادی ساخته شده بود، ویران شده است.

رسانه‌های سوری  همچنین از خسارات زلزله به قلعه حلب سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، خبر داده‌اند.

زلزله ترکیه تاکنون بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است. این زلزله در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان "قهرمان‌مرعش" در ترکیه بوده است. شهرهایی از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند و کشورهایی همچون عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.