دانمارک در پی خرید تانک‌های قدیمی برای ارسال به اوکراین است؟

دانمارک در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۰۰ تانک قدیمی از آلمان و انتقال آنها به اوکراین است.

 شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز خبر داد که دانمارک در حال برنامه ریزی برای خرید یکصد تانک قدیمی از آلمان و انتقال این تانک ها به اوکراین است. 

واکنش بایدن به حضور بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا

بر همین اساس در مرحله نخست، دانمارک 20 تانک لئوپارد1 قدیمی از آلمان می خرد و پس از تعمیر آنها طی یک روند سه ماهه، به اوکراین ارسال خواهد کرد.

هفته پیش آلمان با انتقال تانک‌های لئوپارد-2 به اوکراین موافقت کرد. در عین حال آلمان به دیگر کشورها نیز اجازه داد تا به ارسال تانک های لئوپارد به اوکراین بپردازند.

تا کنون تعداد تانک های لئوپاردی که کشورهای مختلف اروپایی برای ارسال به اوکراین متعهد شده اند به 321 تانک رسیده اما نشریه اشپیگل امروز در گزارشی نوشت که در حال حاضر تنها 14 تانک لئوپارد برای ارسال به اوکراین آماده هستند.

دو هفته پیش بود که دولت آلمان تصمیم گرفت که این کشور به همراه دیگر کشورهای اروپایی تا 60 تانک لئوپارد 2 تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین ماه) به اوکراین ارسال کنند اما بنا بر گفته یک منبع در دولت آلمان گفت که در نشست ویدئو کنفرانسی هفته پیش، هیچ کشور اروپایی متعهد به ارائه تانک لئوپارد به اوکراین نشده است. 

اگر چه دولت لهستان متعهد به ارائه 12 تانک لئوپارد به اوکراین شده اما همچنان از ارائه قطعات یدکی مورد نیاز برای این تانک ها که در عرصه نبرد ضروری به شمار می‌آید، خودداری می‌کند.

این در حالی است که وزارت دفاع لهستان روز جمعه اعلام کرد که این کشور آموزش به نظامیان اوکراینی درباره استفاده از تانک لئوپارد را آغاز کرده است.

 از سوی دیگر در شرایطی که کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین در جنگ با روسیه ادامه دارد، خبرها از برلین حاکی است که دولت آلمان با دادن تانک‌های لئوپارد 1 به اوکراین موافقت کرد.

روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» روز جمعه خبر داد که دولت آلمان با ارسال تانک‌های لئوپارد ۱ به اوکراین از محل دارایی‌ها و انبارهای تسلیحاتی خود آلمان موافقت کرده است.

گفته می‌شود که شرک آلمانی سازنده لئوپارد ۱ می‌خواهد تغییراتی در این تانک‌ها ایجاد کند و در صورت موافقت اوکراین آنها را به کی‌یف بفروشد.

در خبری دیگر، «یوناس گار استوره» نخست‌وزیر نروژ روز جمعه اعلام کرد که این کشور برای کمک به اوکراین، سفارش تولید ده‌ها دستگاه تانک آلمانی «لئوپارد 2» را خواهد داد.

نخست‌وزیر نروژ تایید کرد که این کشور اروپای شمالی سفارش ۵۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ را می‌دهد و بعدا هم ۱۸ تانک دیگر را خریداری خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.