اسرائیل؛ متحدی که امیدی به اتحادش نیست

اوکراین در ابتدا به واسطه دلایلی، بسیار به حمایت‌های اسرائیل امید داشت، بویژه اینکه اوکراین خانه بخش عمده‌ای از جمعیت یهود در جهان است. ضمن آنکه روابط نزدیک اسرائیل و آمریکا، همصدایی تل‌آویو با کی‌یف را محتمل‌تر کرده بود. با این همه اسرائیل از همان ابتدا ساز ناکوک خود را نواخت.

پیروزی سریع در جنگ اوکراین یک سراب بود

با گذشت نزدیک به یک سال از حمله روسیه به اوکراین، شواهد نشان می‌دهد که راه‌حلی برای این درگیری در دسترس نیست. انتظار نخست روسیه برای پیروزی سریع و تسلط کامل بر تمامیت ارضی کشوری که در همسایگی‌اش قرار دارد از میان رفته، چراکه نظامیان اوکراینی موثرتر و با درایتی غیر قابل پیش‌بینی در برابر قوای روس ایستاده‌اند.

چرایی انفعال متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا

حمله روسیه به اوکراین، ناتو، کشورهای غربی و اکثریت اعضای سازمان ملل را کنار هم قرار داد تا جایی که اعضای ناتو رشته‌ای از تسلیحات و کمک‌های نظامی را در اختیار کی‌یف قرار دادند تا این بازیگر بتواند با قدرت بیشتری در برابر پیشروی‌های مسکو ایستادگی کند.

با این همه، پیشرفت‌های اوکراین در میدان نبرد و تلاش‌های دیپلماتیک موجب نشده تا رهبران خاورمیانه موضعشان را در ارتباط با روسیه تغییر دهند یا روابط دیپلماتیکشان را در ارتباط با مسکو به حداقل ممکن برسانند.

به نوشته نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت، امتناع شرکا و متحدان منطقه‌ای آمریکا از برداشتن گام‌های موثرتر برای حمایت از اوکراین به معنای حمایت عملی سیاسی از روسیه است و ایجاد تنش میان واشنگتن و متحدانش، بویژه عربستان و اسرائیل. متحدان ایالات متحده دلایل زیادی برای به حداقل رساندن دخالت در درگیری اوکراین و حفظ روابط نزدیک با روسیه دارند، هرچند ادامه چنین رویکرد متعادل‌کننده‌ای برای همیشه دوام ندارد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«راز سکوت متحدان آمریکا در مقابل جنگ اوکراین /خنجر از پشت بی بی!» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.