انگلیس از ارسال جنگنده به اوکراین عقب نشینی کرد

در حالیکه آلمان، فرانسه و آمریکا از عدم ارسال جنگنده به اوکراین برای نبرد با روسیه خبر داده‌اند، انگلیس نیز تصمیم مشابه‌ای اتخاذ کرده است.

 به گزارش منابع خبری، رسانه‌های انگلیسی روز سه شنبه با اشاره به نماینده نخست وزیر انگلیس نوشتند ارسال هواپیمای جنگنده به اوکراین غیرعملی است و لندن به گفت‌وگو درباره کمک به کی‌یف با متحدانش ادامه خواهد داد.

در حالیکه اوکراین خواستار دریافت سلاح بیشتری از غرب برای مقابله با روسیه است، «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان گفته که برلین جنگنده‌های خود را به اوکراین نمی‌فرستد.  «اولاف شولتز» در مصاحبه با روزنامه «تاگس اشپیگل» در مورد درخواست کی‌یف برای دریافت هواپیماهای جنگنده گفت: «مسئله هواپیماهای جنگنده به اوکراین هرگز مطرح نیست.» 

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز روز سه‌شنبه از مخالفت خود با ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین خبر داد.

بایدن طی گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران در محوطه کاخ سفید، در پاسخ به سوالات درباره برنامه‌ها برای کمک نظامی بیشتر به کی‌یف، گفت که آمریکا جنگنده اف-۱۶ به اوکراین ارائه نمی‌کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی همچنین در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر احتمال سفر رئیس جمهور آمریکا به لهستان در روزهای نزدیک به سالگرد آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، توضیح داد که این سفر انجام خواهد شد ولی زمان دقیق آن را نمی‌داند.

هفته قبل بود که دولت آمریکا بعد از مدت‌ها بحث و جدل، اعلام کرد ۳۱ دستگاه تانک «آبرامز ام۱» را به اوکراین ارسال می‌کند؛ امری که در توافق با دولت آلمان برای ارسال همزمان تانک‌های «لئوپارد ۲» به به کی‌یف انجام گرفت.

بعد از این اعلامیه‌ها بود که مقامات کی‌یف در ادامه زیاده‌خواهی‌های خود از غرب برای جنگ با روسیه، خواستار ارائه جنگنده، خودروهای زرهی و تانک‌های بیشتر به اوکراین شدند.

نیروی هوایی اوکراین ناوگانی از جنگنده‌های قدیمی دارد که بیش از ۳۱ سال پیش از خط مونتاژ خارج شدند. این هواپیماهای جنگی برای رهگیری و حمله به مواضع روسیه استفاده می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.