کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تصویب شد

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ بهمن ماه) کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۶ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در جریان بررسی این طرح غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با آن گفت: چرا کسی که خودش خواهان این اصلاح است لایحه ای درباره آن به مجلس نمی فرستد. همه ما می دانیم لایحه بر طرح تقدم دارد چرا که بررسی های دقیق تری درباره ابعاد موضوع توسط مجری صورت می گیرد.

همچنین رسول فرخی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح مذکور گفت: برخی تخلفات بعد از زمان انتخابات در شهرهای کوچک قابل پیگیری نبودند اما با این طرح بعد از انتخابات نیز می توان تخلفات صورت گرفته را بررسی کرد و این طرح زمینه رشد احزاب رسمی را ایجاد می کند.

همچنین محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: در این طرح باید دنبال کنیم انتخابات به صورت استانی برگزار شود تا زمانی که انتخابات استانی نشود امکان حل مشکل وجود ندارد. اگر انتخابات مجلس مانند انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صورت استانی برگزار شود ما نیز از آن حمایت می کنیم.

وی افزود: بحث خرید و فروش آرا به ویژه در شهرهای کوچک مشکل جدی ایجاد کرده است اما این طرح برنامه ای در این خصوص ندارد.

همچنین محمد سبزی نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح مذکور گفت: این موضوع جزو سیاست های گام دوم انقلاب و سفارشات رهبری بوده است. بنابراین در ضروری بودن این طرح ابهامی وجود ندارد و اصلاح قانون فعلی نیاز جدی و ضرورتی قطعی است بنابراین وظیفه مجلس است که طرحی در این زمینه ارائه دهد.

وی افزود: مواردی که در این طرح آمده به انتخاب فرد اصلح کمک می کند، قوت بخشی به فعالیت احزاب برگزاری انتخابات الکترونیک و مهلت بیشتر به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها از نقاط قوت این طرح است. مهمتر از همه امکان رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی بعد از برگزاری آن موضوع بسیار مهمی است که در این طرح دیده شده است.

سبزی تصریح کرد: همچنین برخی نمایندگان درباره عدم رسیدگی طرح پیشنهادی به موضوع خرید و فروش آرا اشاره کردند اما در طرح پیشنهاد شده برای این چالش نیز پیش بینی هایی صورت گرفته و جرم انگاری و تعیین تکلیف شده است.

رضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: مساله اصلی و اساسی کشور در موضوع انتخابات چیزی جز مشارکت انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان نیست اما این اصلاحیه چه ارمغانی برای افزایش مشارکت در انتخابات دارد و چه مساله مهمی از این موضوع را حل خواهد کرد.

نوری تاکید کرد: هیچ راهکاری در راستای این اتفاق مثبت در طرح مذکور نیامده است. اصلاح قانون انتخابات باید در راستای افزایش مشارکت باشد نه در جهت عکس آن.

وی افزود: این طرح تمدید زمان رای گیری را محدود کرده در حالی که جا داشت این موضوع آسان تر شود. همچنین در این اصلاحیه حضور نماینده نامزد بر سر صندوق های رای محدود شده در حالی که این موضوع هیچ هزینه ای برای دولت ایجاد نمی کند چه اشکالی دارد که نامزدها، نماینده ای بر سر صندوق های رای داشته باشند.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصلاح موادی از قانون انتخابات کشور گفت: یکی از مواردی که در کشور دچار ضعف و مشکل است قانون انتخابات مجلس است که در بعضی نکات دچار خلاء شده است.

خضریان افزود: اینکه سلامت انتخابات پس از برگزاری زیر سوال برود موضوعی است که سال ۸۸ آن را تجربه کردیم و بسیار مهم است سازوکاری صورت بگیرد که کسی نتواند پس از برگزاری انتخابات درباره آن شبهه ایجاد کند.

وی افزود: همچنین نحوه رسیدگی به صلاحیت ها سامان پیدا کرده و فرصت تحقیق شورای نگهبان و دفاع نامزدها را افزایش داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.