واکنش روسیه به ادعای دبیرکل ناتو درباره جنگ اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری به صحبتهایی که اخیرا ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو در گفتگو با یک رسانه آلمانی که در آن بر ادعایش در زمینه عدم مداخله در اوکراین تاکید داشت، استناد کرد.

زاخارووا خاطرنشان کرد: "آیا شما شهروندان اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو را کاملا ابله در نظر می‌گیرید؟ آیا شما اعتقاد دارید وقتی تانک‌های نیازمند نگهداری ارسال می‌کنید هنوز یک طرف این جنگ به حساب نمی‌آیید؟ پس شما چه کسی هستید؟ توضیح دهید. عباراتی جدید اختراع کنید تا خودتان را شناسایی کنید!"

زاخارووا تاکید کرد: شهروندان ناتو باید بدانند، بلوک آنها کاملا در تقابل با کشور ما درگیر است و این درگیری رو به تشدید است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد، استولتنبرگ و کسان دیگری که شرکت غرب در این جنگ را انکار می‌کنند مغایر با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان که اخیرا درباره در جنگ بودن اتحادیه اروپا با روسیه صحبت کرد، حرف زده‌اند.

او اضافه کرد،‌ رئیس سیاست خارجی دولت برلین با این صحبتهایش "خط بطلان" بر همه تضمین‌هایی که رئیس ناتو بر خلاف حرفهای او مطرح کرده بود، کشید.

این در حالی است که صحبتهای بربوک با واکنش منفی دیگر اعضای اتحادیه اروپا که روایت رسمی آلمان را رد کردند، مواجه شد. زوران میلانوویچ، رئیس جمهور کرواسی بیان کرد، از این که کشورش با روسیه در جنگ است مطمئن نبوده و بر خلاف زمان جنگ جهانی دوم "این بار برای برلین آرزوی موفقیت می‌کند".

زاخارووا، استولتنبرگ را متهم کرد به اینکه "سال‌ها به مردم اوکراین دروغ گفت" تا به دشمنی با روسیه دامن بزند. وی با اشاره به توافقات موسوم به مینسک مربوط به سالهای ۲۰۱۴-۲۰۱۵ که قرار بود درگیری در منطقه دونباس را حل کند، افزود، رهبران غربی نیز هنگام مذاکره بر سر توافقنامه‌های مینسک دروغ گفتند.

این توافقات در ضمن میانجی‌گری آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه، که با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور وقت اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلامیه حمایت خود را امضا کردند، منعقد شدند. پوروشنکو، مرکل و اولاند سال گذشته میلادی اذعان کردند که در واقع هدف آن فرآیند خرید زمان برای اوکراین با هدف تقویت ارتشش بوده است.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.