واکنش پنتاگون به ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین گفت: «ما قصد نداریم هیچ چیزی را از مد نظر قرار دادن حذف کنیم. اما قصد نداریم در مورد هیچ بسته کمک‌ نظامی که هنوز اعلام نشده پیشی بگیرم».

معاون سخنگوی پنتاگون ادامه داد: «جنگنده‌های اف-۱۶ سامانه‌های پیچیده‌ای داشته که نیازمند آموزش است».

از سوی دیگر «مایکل کارپنتر» سفیر آمریکا در «سازمان امنیت و همکاری اروپا» گفت که ایالات متحده در تامین جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین توسط کشورهای دوست دخالت نخواهد کرد و در صورت حمایت ناتو از این پیشنهاد حمایت می‌کند.

سفیر آمریکا گفت: «ایالات متحده از انتقال جنگنده اف-۱۶ توسط متحدان به اوکراین حمایت خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، هلند از انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به نیروی هوایی اوکراین حمایت کرده به احتمال زیاد در اواسط فوریه در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.  

به گفته منابع مطلع، نیروی هوایی هلند به ۶۱ جنگنده اف-۱۶ مجهز است که این احتمال را که این کشور بتواند ۶ تا ۱۲ فروند هواپیمای جنگی را به اوکراین ارائه دهد منتفی نیست.

ممکن است آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با این جنگنده  حدود ۶ ماه طول بکشد.

در تحولی دیگر پنتاگون اعلام کرده که  از بیم نبرد محتمل با روسیه، چند هزار نیروی خود را دستکم برای ۹ ماه دیگر در جنوب شرقی رومانی نگه خواهد داشت. مقامات آمریکایی روز یکشنبه گفتند که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چند هزار نیروی خود را دستکم برای ۹ ماه دیگر در جنوب شرقی رومانی نگه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.