منابع دیپلماتیک فاش کردند که فرانسه و ایتالیا در حال نهایی کردن جزییات فنی توافقی برای ارسال سامانه پیچیده دفاع هوایی SAMP/T به اوکراین هستند.

به گزارش رویترز، یک منبع دیپلماتیک در فرانسه پنجشنبه گفت: ما در حال نهایی کردن این توافق با ایتالیایی‌ها هستیم و فاصله زیادی تا توافق نهایی نداریم.

کی‌یف خواستار دریافت سامانه‌های دفاعی بیشتر از متحدان غربی خود شده است. اوکراین در ماه نوامبر درخواست کرده بود تا سامانه SAMP/T که به اسم «مامبا» نیز شناخته می‌شود در اختیار ارتش این کشور قرار بگیرد.

قرار است سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه جمعه به رم سفر کرده و در آنجا با گیدو کروستو همتای ایتالیایی خود در این باره گفت‌وگو و دیدار و کند.

سامانه SAMP/T مشترکا توسط ایتالیا و فرانسه ساخته شده و می‌تواند همزمان ده‌ها هدف را رصد و ۱۰ هدف را رهگیری و منهدم کند.

این سامانه تنها سیستم دفاعی ساخت اروپایی‌هاست که می‌تواند موشک‌های بالستیک را رهگیری و نابود کند.

یک منبع دیپلماتیک گفت که انتظار می‌رود امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا بزودی این توافق را نهایی و امضا کنند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: تصمیم سیاسی در این باره اتخاذ شده است. حالا زمان نهایی کردن جزئیات فنی است زیرا این یک سامانه پیچیده است.

فرانسه پیشتر موشک‌های ضدهوایی دوش‌پرتاب «میسترال» و موشک‌های ضدهوایی کوتاه برد «کروتال» را در اختیار اوکراین قرار داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.