اندر احوالات برادران لاریجانی/ بازگشت علی، حواشی جواد، حضور صادق

جواد، صادق، علی، باقر و فاضل فرزندان آیت‌‌ا... میرزاهاشم لاریجانی هستند.

جواد لاریجانی جنجال به پا کرد/ مگر شما نبودید که از تیم مذاکره دفاع می کردید؟

چرا حسن روحانی دیگر نمی تواند رئیس جمهور شود؟

جواد لاریجانی علیه تایید مقامات

در هر مقطعی اقدامات و اظهارات یکی از برادران خبرساز است مانند این روزها که ادعاهای جواد لاریجانی پررنگ و البته مورد انتقاداتی قرار گرفته است. او گفته بود: «در انتخابات آینده کسانی‌که از جناح اصلاح‌‌طلب می‌‌خواهند وارد میدان شوند احتمالا می‌‌خواهند بگویند که شما بهترین فرصت‌‌ها را از دست دادید و اگر ما بودیم برجام را فلان می‌‌کردیم و بهمان می‌‌کردیم! ولی برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است.» او ظاهرا به اظهارات برادر دیگرش یعنی علی در 30 اردیبهشت 1400 مبنی بر اینکه «تصویب برجام تصمیم نظام بود» توجهی نداشته است.

۲ مامور پلیس به شهادت رسیدند + جزئیات

واکنش‌ به ادعاهای جواد

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «اگر محمدجواد لاریجانی معتقد است که برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است بنابراین او حمایت‌‌هایی که از تیم مذاکره‌کننده داشتند و تلاشی که رئیسی برای احیا و اجرای برجام به خرج داد را توجیه کند. محمدجواد لاریجانی درباره عملکرد مجلس در برابر برجام چه صحبتی دارد؟ برجام را مجلسی تصویب کرده که برادر او یعنی علی لاریجانی ریاست آن را برعهده داشته است تا جایی‌که مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت. علاوه بر این مقام معظم رهبری بارها از هیات مذاکره‌کننده دفاع کردند و تعبیرات بسیار بالایی درباره اعتماد به این هیات به کار بردند. از این‌رو بسیار عجیب است که محمدجواد لاریجانی که در قضیه برجام نه سر پیاز است، نه ته پیاز و هیچ دخالتی در این امر نداشت که چنین ادعاهایی درباره این سند بین‌‌المللی داشته باشد. این قبیل اظهارات درباره برجام بسیار سبک است.»

زمزمه بازگشت علی به قدرت

علی لاریجانی برادر دیگری است که نامش در این روزها بیش از گذشته شنیده می‌‌شود. او پس از آنکه درانتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ردصلاحیت شد، مدتی را در سکوت گذراند و مجری توافق‌‌نامه 25ساله ایران و چین با روی‌‌کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در راهبری این توافق‌‌نامه استعفا داد که برخی این تصمیم را نمایش اعتراض به ردصلاحیتش دانستند. یک زمانی مطرح شد که او دراندیشه راه‌اندازی یک حزب است تا در قالب آن به فعالیت بپردازد. دلیل طرح این گمانه هم به اظهارت لاریجانی بازمی‌گشت که گفته بود:«باید نظرات مطرح شود تا نقد کنند. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، دچار انشعاب و... می‌‌شود و نتیجه‌‌ای حاصل نخواهد شد. حزب نیازمند پیوند ایدئولوژیک و فکری است که باید پایه‌‌های آن را بپذیرند وگرنه تخریب می‌‌شود. در غیر این صورت مثل خیلی از احزاب ما تبدیل به دورهمی می‌‌شود. باید افراد سیاسی که دورهم جمع می‌‌شوند، بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم.» اما تا به امروز حزبی از سوی او تشکیل نشد و بعضا شنیده شده که جلسات مشورتی برگزار می‌‌کند اما آیا او باردیگر میل به جلوس بر کرسی ریاست مجلس خواهد داشت و در انتخابات دوازدهمین مجلس کاندیدا می‌‌شود؟ برخی این حضور را به سبب ردصلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری بعید می‌‌دانند و برخی دیگر مدعی هستند که او با تعدادی از چهره‌‌های معروف مانند سورنا ستاری یا عبدالناصر همتی برنامه ویژه‌‌ای برای مجلس تدارک دیده است. از سوی دیگر درباره حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری 1404 بحث‌هایی مطرح است. «اقتصادنیوز» نوشته بود: «لاریجانی با شدت گرفتن اعتراضات در ایران چند اظهارنظر داشته و تلویحی نقدهایی را به سیستم دولت‌داری مطرح کرده است. وی انتقاداتی را درباره شیوه مدیریت کشور در برنامه‌‌ شبکه یک به مناسبت شهادت حاج‌قاسم سلیمانی مطرح کرد که شائبه‌‌ها را درباره بازگشت او به عرصه رقابت‌‌های انتخاباتی داغ کرد.»

لاریجانی تاثیرگذارتر از قبل

صادق لاریحانی که در زمان ردصلاحیت برادرش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از عضویت در شورای نگهبان استعفا داد، بر کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت تکیه زده است. او در این مدت چند سخنرانی داشت و البته انتقاداتی مطرح کرد مانند فروردین سالجاری که با اشاره به موج هجمه‌‌ها به مجمع و هیات‌عالی نظارت در خصوص مصوبه مربوط به واردات خودرو، خاطرنشان کرد: در این بحث، به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات‌عالی نظارت و برخی اشخاص با ایراد نسبت‌های ناروا، جفا شد. او در اعتراضات اخیر هم سکوت نکرد و گفت: درگذشت خانم امینی حادثه تلخی بود و مسئولان قوای سه گانه قول پیگیری این موضوع را دادند و مردم هم قاعدتا مطالباتی دارند و مسئولان موظفند که این مطالبات را بشنوند اما بحث اغتشاشات و تخریب و قتل و به‌خصوص هجمه‌‌های عجیبی که به نیروهای فراجا شد با هیچ منطقی سازگار نیست.

برادرانی دور از حاشیه

فاضل و باقر لاریجانی بر خلاف 3 برادر دیگر مسیری متفاوت پیش گرفتند و خود را از دایره سیاست و حواشی آن دور نگه داشتند. باقر لاریجانی بسیار کم‌حاشیه است و فقط یک حاشیه مهم در مورد او وجود دارد که آن هم به دولت احمدی‌نژاد بازمی‌‌گردد. لاریجانی پس از عزل مرضیه وحید دستجردی و انتصاب محمدحسن طریقت به سرپرستی وزارت بهداشت، با ارسال نامه‌‌ای خطاب به همکاران از ریاست دانشگاه استعفا کرد. فاضل هم با وجود اینکه شخصیت سیاسی نیست و چهره‌‌ای کمتر شناخته شده است، اما در سال 91 دچار حاشیه‌‌ای بی‌‌سابقه شد. در روز 18 بهمن‌ماه که به روز یکشنبه سیاه مشهور شد، هنگامی‌که محمود احمدی‌نژاد در جلسه استیضاح شیخ الاسلامی وزیر وقت کار و رفاه حضور پیدا کرد، ویدئویی منتشر کرد که حاوی ادعای بزرگی علیه خانواده لاریجانی و فاضل لاریجانی بود که البته به این ادعا پاسخ داده شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.