شرط ریاض برای به رسمیت شناختن اسرائیل

«کشف شش سند محرمانه دیگر در اقامتگاه شخصی بایدن»، «توقف ۱۰۰ کشتی بار غله در تنگه بسفر توسط روسیه»، «شرط ریاض برای به رسمیت شناختن اسرائیل»، «درخواست کسینجر از آمریکا و چین و «اعتراف مدیر سابق سیا به اوضاع وخیم افغانستان» مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

کشف شش سند محرمانه دیگر در اقامتگاه شخصی بایدن  

 ماموران وزارت دادگستری آمریکا، شش سند طبقه‌بندی‌ شده دیگر را در اقامتگاه شخصی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ویلمینگتون، در ایالت دلاویر پیدا کردند. وکلای جو بایدن تایید کردند که مجموعه‌ای دیگر از اسناد طبقه‌بندی‌شده و محرمانه در همین اقامتگاه در ایالت دلاویر پیدا شده است.

مجموعه دیگری از اسناد محرمانه هم پیشتر در دفتر کار سابق جو بایدن، در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن، در واشنگتن کشف شده است.

سال گذشته، زمانی که پلیس فدرال ایالات متحده مجموعه‌ای از اسناد طبقه‌بندی‌‌شده را در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در فلوریدا پیدا کرد، بایدن رئیس‌جمهوری پیشین را متهم کرد که «غیر مسئولانه» عمل کرده است.

توقف ۱۰۰ کشتی بار غله در تنگه بسفر توسط روسیه 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اواکراین در یک پیام ویدئویی در کنفرانس بین‌المللی وزیران کشاورزی در برلین گفت: «بیش از ۱۰۰ کشتی در تنگه بسفر ترکیه در حال حاضر قادر به ادامه حرکت نیستند زیرا نمایندگان روسیه بازرسی‌های مشترک توافق شده را رد کرده‌اند.» رئیس جمهوری اوکراین همچنین افزود، این کشتی‌ها هفته‌ها همچنان متوقف خواهند ماند.

نمایندگان روسیه و اوکراین حدود پنج ماه پس از آغاز جنگ با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل، بر سر صادرات غله اوکراین به بازارهای جهانی از طریق «کریدور غلات» در دریای سیاه توافق کردند.

کیسینجر: آمریکا و چین باید یکدیگر را درک کنند

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت آمریکا و چین باید یکدیگر را کامل تر درک کنند و روابطی ایجاد کنند که با صلح و پیشرفت در جهان سازگارتر باشد.

کیسینجر در اظهارات ویدیویی خود در مراسم جشن سال نو سالانه اتاق بازرگانی عمومی چین و آمریکا خاطر نشان کرد، سران دو کشور اخیرا در بالی ملاقات کردند و قصد دارند روند نگران کننده در روابط دوجانبه را معکوس کنند که این نشانه خوبی است.

این دیپلمات با تجربه ضمن بیان این که از «تصمیم هایی که برای تقویت گفت و گو در بسیاری از زمینه ها گرفته شده است» استقبال می کند، افزود: چین گام هایی عملی در این راستا برداشته است.

این دیپلمات و کارشناس امور راهبردی ۹۹ ساله که در زمان دو رئیس جمهوری آمریکا یعنی ریچارد نیکسون و جرالد فورد، فعالیت می کرد، تصریح کرد: هر کشور باید دیگری را به طور کامل تری درک کند.

کیسینجر گفت: در حالی که با یکدیگر همکاری می کنیم، می توانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم، نه فقط برای کشورهای خود، بلکه برای بشریت.

 

وی خاطرنشان کرد، «چین و آمریکا برداشت های متفاوتی از فرهنگ و نحوه رفتار خود دارند» و این موضوع «باید توسط هر دو طرف درک شود».

شرط ریاض برای به رسمیت شناختن اسرائیل

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت تا زمانی که فلسطینی‌ها صاحب کشور مستقل نشده‌اند، پادشاهی عربستان سعودی مناسبات خود را با اسرائیل عادی نمی‌کند. 

 شاهزاده فیصل بن فرحان که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به داووس سفر کرده است، در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ تاکید کرد که موضع عربستان سعودی درباره اسرائیل تغییر نکرده است. او ضمن اینکه مدعی شد عادی‌سازی مناسبات کشورهای خاورمیانه با اسرائیل «به نفع منطقه و اسرائیل است»، تصریح کرد: «عادی‌سازی واقعی مناسبات و ثبات واقعی تنها از طریق دادان امید و کرامت به فلسطینی‌ها ممکن است، و این مستلزم دادن کشور مستقل به آن‌ها است.» 

این سخنان رضایت مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی را به همراه داشت و وزارت خارجه تشکیلات خودگردان در رام‌الله اعلام کرد که «از مواضع صمیمانه پادشاهی سعودی در قبال مردم فلسطینی» استقبال می‌کند. 

وزیر خارجه عربستان سعودی به بلومبرگ گفت: «اولویت باید این باشد که دو طرف اسرائیلی و فلسطینی بر سر میز مذاکره حاضر شوند تا مسیر رسیدن به کشور مستقل فلسطینی که شرق بیت‌المقدس پایتخت آن باشد، هموار شود.» او همچنین تاکید کرد که قرار گرفتن در این مسیر به تصمیم اسرائیل بستگی دارد.

مدیر اسبق سیا: وضعیت در افغانستان از بد به بدترین در حال پیش رفتن است

دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت وضعیت در افغانستان «از بد به بدترین در حال پیش رفتن است.» پترائوس می‌گوید چشم انداز آینده افغانستان تحت کنترل طالبان «کاملاً مبهم» به نظر می‌رسد و او هیچ نشانه‌ای از پیشرفت نمی‌بیند. وضعیت برای زنان در این کشور تاریک است، «آنچه شما می‌بینید تحمیل مجدد نوع رژیم  فوق‌محافظه کارانه است که به افغانستان بازگشته است، پس از ۲۰ سال فرصتی که ما با حضور خود در آنجا فراهم کردیم.»

او یک دهه پیش فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان را برعهده داشت، می‌گوید: «نتیجه خروج ما نه تنها دلخراش و غم‌انگیز بود، بلکه کاملاً فاجعه‌بار بود و این ارزیابی طی یک سال و نیم گذشته به طور فزاینده‌ای تایید شده است.»او افزود: «وضعیت بسیار ناامیدکننده است. برای مدت بسیار قابل توجهی فراتر از سوء تغذیه تا گرسنگی است. بخشی از جمعیت و اکنون علاوه بر آن، با هوای بسیار سرد زمستان مواجه است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.