نرخ بهره ثابت در دست بانک مرکزی

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۲۷ دی ماه در کانال ۲۱ درصد ثابت باقی ماند. این روند ثابت در ادامه ثبات نرخ سود در بازار باز بوده که معادل با همین رقم برای هفته های متوالی به ثبت رسیده است. رویدادی که برخی منتقدان اعتقاد دارند چون به صورت دستوری از سوی بانک مرکزی تعیین شده و با تقاضای نقدینگی بانک ها همخوانی ندارد، می تواند تبعات تورمی برای کشور به همراه داشته باشد.

کمبود و گرانی تخم مرغ مشکل جهانی است

نرخ سود در بازارهای مالی هفته پایانی دی ماه خبر از دو ثبات و یک صعود داشته است. مهم ترین ابزار در بده بستان های مالی سه بازا رمهم در هر هفته اوراق بدهی است که نرخ سود خریدآن ها در این هفته ها بالا رفته و حجم درآمد دولت از این مسیر را نیز ارتقا داده است.

نرخ سود 23.7 درصدی بازار اولیه

حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری به هفته سی و پنجم خود رسید. در این بازار که دولت به منظور تامین کسری بودجه خود اوراق به مشتریان خود می فروشد نرخ سود اوراق عرضه شده تغییر قابل توجهی داشته است. به طور کلی  در این بازار نرخ سود و تاریخ سررسید به عنوان مهمترین عامل در جذب مشتریان به شمار می آید. 

در همین رابطه در هفته منتهی به 27 دی ماه پس از آن که در هفته قبل خود هیچ مشارکتی را از سوی مشتریان تجربه نکرد، در این مقطع توانست 560 میلیارد تومان از اوراق بدهی دولتی را به بانک ها بفروشد. از آن طرف، نه هفته ای هست که تنها خریداران اوراق بانکی در این هفته ها فقط بانکی ها هستند و بورسی ها هیچ مشارکتی را در خرید اوراق بدهی از دولت نداشته اند.

این درحالی است که نرخ سود موثر اوراق همانند هفته های قبل در بالاتر از  23 درصد به ثبت رسیده و سطح بالایی را رقم زده است. در این هفته نیز نرخ سود موثر اوراق بدهی دولتی برابر با 23.75 درصد بوده و همچنان این مسیر در هفته های قبال را ادامه داده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «گزارش نرخ سود در بازارهای مالی هفته پایانی دی ۱۴۰۱» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.