کشف اسناد محرمانه بیشتر از منزل بایدن

کاخ سفید اذعان کرد وکلای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اسناد محرمانه بیشتری را در منزل وی در ویلمینگتون واقع در دلاور کشف کرده اند.

نماز خواندن خلبان در کنار هواپیما پیش از پرواز+عکس

ریچارد ساوبر، وکیل کاخ سفید روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد در بازرسی از کتابخانه خصوصی بایدن، در مجموع شش صفحه از اسناد محرمانه پیدا شد. کاخ سفید قبلا گفته بود که تنها یک صفحه از اسناد محرمانه در این محل پیدا شده است.

ساوبر گفت وکلای شخصی بایدن که مجوز امنیتی نداشتند، پس از یافتن اولین سند محرمانه، در شامگاه چهارشنبه، جستجوی خود را متوقف کردند.

ساوبر سایر اسناد محرمانه را روز پنجشنبه پیدا کرد و به مقامات وزارت دادگستری آمریکا، تحویل داد.

ساوبر گفت: «درحالی که مقامات وزارت دادگستری که همراهم بودند، من یک سند محرمانه را تحویل آنها دادم اما پنج صفحه دیگر با علامت‌های محرمانه در میان سایر اسناد پیدا شد. مقامات وزارت دادگستری بلافاصله آنها را در اختیار گرفتند.

بر اساس گزارش ها، در ۲ نوامبر ۲۰۲۲ در دفتر دانشگاهی خصوصی بایدن، در مجموع ۱۰ سند با علامت‌های طبقه‌بندی شده مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ کشف شده است. در میان این اسناد، یک پرونده مربوط به بو بایدن پسر رئیس جمهور کنونی آمریکا است که در سال ۲۰۱۵ بر اثر سرطان مغز درگذشت.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از «یک منبع آگاه» گزارش دادند که اسناد طبقه ‌بندی ‌شده مربوط به ایران، اوکراین و انگلیس که مربوط به دوران معاونت جو بایدن، در دولت باراک اوباما است در یک اقامتگاه خصوصی او در پاییز گذشته کشف شده است.

شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا گزارش داد: دستیاران بایدن از ماه نوامبر و در پی کشف اسناد محرمانه در دفتر سابق او در حال جستجو برای دیگر مدارک طبقه‌بندی‌ شده هستند که ممکن است او در مکان‌هایی که برای کار استفاده می‌کرد، قرار داده باشد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اعتراف کرد که اسناد محرمانه در کمد بایگانی، کتابخانه شخصی و در گاراژ خانه اش در دلاور پیدا شده است.

رئیس جمهور آمریکا  با قرائت بیانیه ای از پیش تهیه شده، افزود: اسناد در یک گاراژ بوده که در آن قفل بوده؛ در خیابان نبوده است. همانطور که پیش از این اعلام کردم ، اسناد محرمانه و مطالب طبقه بندی شده را جدی می گیرم. من همچنین اعلام کرده ام که با تحقیقات وزارت دادگستری همکاری کامل می کنم"

بایدن در ادامه گفت وکلای او تعداد کمی از اسناد محرمانه را در کمدهای خانه و کتابخانه شخصی کشف کرده‌اند.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پس از کشف اسناد محرمانه در دفتر شخصی و منزل جو بایدن، رابرت هور را به عنوان دادستان ویژه برای بررسی این موضوع منصوب کرده است.

گارلند اضافه کرد که شب ۴ نوامبر ۲۰۲۲، یک دادستان وزارت دادگستری با بازرس کل دفتر آرشیو ملی تماس گرفت و اعلام کرد که مقامات کاخ سفید اسنادی محرمانه در دفتر سابق بایدن پیدا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: این دفتر در واشنگتن دی سی مجاز به نگهداری اسناد محرمانه نبود. وکلا گزارش دادند که اسناد در یک مرکز بایگانی به خوبی محافظت می‌شوند.

دادستان کل آمریکا تصریح کرد: اف ‌بی‌آی تحقیقاتی بر اساس پروتکل‌های قانونی در ۹ نوامبر برای بررسی سوء‌استفاده از اسناد محرمانه و طبقه بندی شده آغاز کرده است.

کوین مک کارتی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با اشاره به تحقیقات وزارت دادگستری از دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که "کنگره باید موضوع کشف اسناد محرمانه از منزل بایدن را بررسی کند."

ترامپ پیشتر در شبکه اجتماعی خود موسوم به تروث سوشیال گفته بود: چه زمانی اف بی آی به خانه‌های جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید یورش خواهد برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.