روسیه این شهرک در شرق اوکراین را تصرف کرد

هنوز مقام های اوکراین سقوط سولدار را تائید نکرده اند و گزارش های ضدونقیضی در باره سرنوشت این شهر منتشر می شود.

دونتسک یکی از چهار استان اوکراین است که روسیه پس از برگزاری همه پرسی در سپتامبر، به خاک خود ملحق کرد و این استان را به همراه لوهانسک، بخشی از خاک خود می داند.

ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که آزادسازی شهرک سولدار پنجشنبه شب تکمیل شده و این تحول، برای تداوم عملیات در منطقه دونستک، از اهمیت برخوردار است.

وی افزود: تسلط بر سولدار به نیروهای روسیه امکان قطع خطوط پشتیبانی نیروهای اوکراین در باخموت و سپس مسدودکردن مسیر آنها و محاصره کردن یگان های اوکراین را در آنجا می دهد.

به گزارش ۲۱ دی ماه ایرنا از خبرگزاری تاس؛ «یوگنی پریگوژین» رئیس شرکت پیمانکاری شبه نظامی «واگنر» در کانال تلگرام این گروه اعلام کرد که نیروهایش بر شهر «سولدار» در شرق اوکراین مسلط شده است.

واگنر گفت: واحدهای شرکت نظامی خصوصی واگنر کنترل تمام سولدار را در دست گرفته‌اند. مرکز شهر محاصره شده است و جنگ شهری در آنجا جریان دارد. فردا شمار اسیرها اعلام می‌شود.

«دنیس پوشیلین» رئیس موقت جمهوری خلق دونتسک گفت که درگیری‌های شدیدی در شهرهای سولدار و آرتمووسک در این منطقه جریان داشته و به گفته وی، در آستانه آزادسازی قرار دارند.

گروه واگنر یک شرکت پیمانکاری نظامی خصوصی است روابط نزدیکی با کرملین دارد. این گروه در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و غربی‌ها می‌گویند که نیروهای واگنر در مناطقی از اوکراین از جمله در شهر باخموت در درگیری‌ها مشارکت دارند.

همه پرسی در دونتسک، لوهانسک، زاپورژیا و خرسون از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر سال گذشته میلادی در مورد پیوستن به روسیه برگزار شد و بیشتر ساکنان این مناطق به این موضوع، رای مثبت دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سران این چهار منطقه در ۳۰ سپتامبر در مورد الحاق به مسکو توافق نامه ای امضا کردند.

همچنین به گزارش وزارت دفاع روسیه شامگاه ۱۲ ژانویه عملیات آزادسازی شهر سولدار که برای ادامه موفقیت آمیز عملیات حائز اهمیت است به پایان رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.