ممانعت اسرائیل از ورود مقام ارشد انگلیس به مسجد الاقصی

لرد احمد که مسلمان است به منطقه سفر کرده و قرار بر این بود با هیات اداره کننده این محل دیدار کرده و در مسجد نماز بخواند.

لرد احمد و سفیر بریتانیا در اردن پس از بازدید از اماکن مقدس تصاویر آن را توییت کرده‌اند.

مسجدالاقصی پس از مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه مقدس‌ترین مکان در دین اسلام است، و اداره آن به عهده بنیاد وقف - و در رأس آن مفتی اعظم بیت‌المقدس - است.

مقامات انگلیس به پلیس مرزی اسرائیل گفتند که لرد احمد وزیر دولت بریتانیا است و سفر او از قبل هماهنگ شده است، اما ظاهرا این مورد پذیرفته نشد. در بحث با ماموران، تصویر توییتی از دیدار معاون وزیر خارجه بریتانیا با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل هم نشان داده شد.

لرد احمد هنگام خروج از محوطه مسجد الاقصی، در مصاحبه با بی‌بی‌سی، این مساله را «کم اهمیت» جلوه داد و دلیل این اقدام را «بررسی‌های امنیتی» خواند و گفت نکته مهم بازدید از اماکن مقدس است.

در دیدار احمد با مقامات اسرائیلی در باره روابط دوجانبه و بین‌المللی از جمله ایران بحث و گفتگو شد. مقام‌های بریتانیایی گفته‌اند این دیدارها، بر توافق تجارت آزاد و مسائل امنیت منطقه‌ای متمرکز بوده است.

احمد، گفته است دو طرف روابط دوجانبه و شراکت تجاری را «به اوج جدیدی رسانده‌اند». اما گروهی که روابط بریتانیا و اعراب را ترویج می‌کند، بریتانیا را به «چشم بستن» بر «مواضع نژادپرستانه» دولت جدید اسرائیل متهم کرده است.

ماه گذشته، یک گروه متشکل از نمایندگان مجلس بریتانیا از احزاب حاضر، «نگرانی شدید» خود را در مورد سیاست‌های «تبعیض آمیز و غیرقانونی» دولت جدید رژیم صهیونیستی به دولت بریتانیا اعلام کردند.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند در دیدار لرد احمد، از او به خاطر حمایت اخیر بریتانیا در سازمان ملل متحد تشکر کرده‌اند، جایی که این کشور به ارجاع موضوع اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل به دیوان بین‌المللی دادگستری رای منفی داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.