تصاویر ماهواره‌ای تکان دهنده از چین

چین از زمان برداشتن کامل محدودیت‌های کرونا با یک موج انغجاری کرونا دست به گریبان بوده است. گرچه آمار‌های دولتی ۳۷ مرگ در دوماه گذشته را گزارش کرده اند، گزارش شاهدان و تصاویر ماهواره‌ای انبوه جمعیت را در مراکز تشییع جنازه نشان می‌دهند.

تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از تعدادی از شهرهای چین، ازدحام جمعیت را در کوره‌‌های مرده‌سوزی و محل‌های تشییع جنازه نشان می‌دهد. بنا به گزارش سی‌ان‌ان، پس از برداشتن محدودیت‌های شدید برای کنترل همه‌گیری، چین هم‌چنان به نبرد خود با موج بی‌سابقه کرونا ادامه می‌دهد.

تصاویر ثبت شده توسط ماهواره‌های مکسار در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه، یک محل تشییع جنازه در حومه پکن را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد یک پارکینگ اضافه در اطراف آن ساخته شده است. در شهرهای کونمینگ، نانجینگ، چنگدو، تانگشان و هوژو نیز خودروهای منتظر، در خارج از خانه‌های تشییع جنازه صف کشیده‌اند.

چین اخیراً پس از ناآرامی‌های گسترده، از سیاست سختگیرانه کووید-صفر خود در قبال این ویروس فاصله گرفته است، سیاستی که طی بیش از دو سال، کنترل شدید حکومت بر زندگی شخصی شهروندان را توجیه می‌کرد.

photo_2023-01-11_18-29-38

سیاست سختگیرانه چین، از جمعیت دو میلیارد نفره این کشور در برابر سطحی از مرگ و میر که در کشورهای غربی دیده شد محافظت می‌کرد و حزب کمونیست چین مرتباً از این اختلاف در میزان مرگ ‌و‌ میر برای نشان دادن برتری رویکردش در مقابل ویروس استفاده می‌کرد.

تصاویر ماهواره‌ای با گزارش خبرنگاران و شاهدان در رسانه‌های اجتماعی، در مورد ازدحام بیش از حد در محل‌های تشییع جنازه و کوره‌‌های مرده‌سوزی مطابقت دارد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از استفاده از مکان‌های نگهداری موقت برای نگه‌داری انبوه افراد متوفی منتشر شده است و خانواده‌ها نیز گزارش داده اند که برای دفن یا سوزاندن عزیزانشان باید روزها منتظر بمانند.

در همین حال، آمار رسمی مرگ و میر ناشی از کرونا در چین از زمان کاهش محدودیت‌ها به‌طور قابل توجهی پایین است، با تنها ۳۷ مورد مرگ از ۷ دسامبر.

این کشور تنها بیماران کرونایی را که بر اثر نارسایی تنفسی جان باخته‌اند را به‌عنوان قربانی ویروس فهرست می‌کند، معیاری که سازمان بهداشت جهانی از آن انتقاد کرده و آن را «بسیار محدود» خوانده است.

با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پر شدن بیمارستان‌ها و خانه‌های تشییع جنازه، چین با اتهاماتی از سوی سازمان جهانی بهداشت و آمریکا مواجه است مبنی بر اینکه شدت شیوع فعلی ویروس را بسیار کمتر از واقعیت نشان می‌دهد و مقامات ارشد بهداشت جهانی از پکن خواسته‌اند تا داده‌های بیشتری را در مورد این گسترش انفجاری به اشتراک بگذارد.

photo_2023-01-11_18-29-37 (2)

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته در یک نشست خبری در ژنو گفت: «ما همچنان از چین می‌خواهیم داده‌های سریع‌تر، منظم‌تر و قابل‌اعتمادتری در مورد بستری‌ها و مرگ‌ها ارائه کند و همچنین توالی‌های ویروسی را سریع‌تر و جامع‌تر در اختیار ما بگذارد ».

او گفت: «سازمان بهداشت جهانی نگران خطر برای حیات در چین است و اهمیت واکسیناسیون، از جمله دوزهای تقویت‌کننده، را برای جلوگیری از بستری شدن، بیماری شدید و مرگ را بارها خاطرنشان کرده است.»

مایک رایان، مدیر اجرایی فوریت‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی در این باره  گفت: «اعداد منتشر شده توسط دولت چین تأثیر این بیماری را از نظر تعداد موارد بستری در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین میزان مرگ و میر کمتر از واقعیت جلوه می‌دهند.

وی اذعان کرد که بسیاری از کشورها در گزارش داده‌های بیمارستانی خود تاخیر داشته‌اند، اما گفت: «تعریف چین از مرگ ناشی از کرونا بک بخش مهم از مشکل است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.