خزعلی: مساله حجاب را نباید سیاسی کنیم/ در حوادث اخیر از زن استفاده ابزاری شد!

انسیه خزعلی در نشست خبری « روز زن » که امروز در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آخرین تغییرات قانون حجاب و مجازات‌های تعیین شده برای آن با توجه به ارائه لایحه تعزیرات به دولت وبخشنامه اخیر  دادستانی کل کشور به پلیس برای برخورد قاطع با کشف حجاب، اظهار کرد: متصدیان امر باید در این مورد نظر دهند و این امر در حیطه ما نیست. اجازه دهید پس از نهایی شدن، تصویب و اجرا اعلام کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه با توجه به نشست اخیر شما با سردار اشتری در خصوص حجاب، آیا با سردار رادان نیز  نشستی خواهید داشت؟ افزود: با سردار اشتری نشست سه ساعته داشتیم و قطعا با سردار رادان نیز خواهیم داشت.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری درباره اظهارات برخی مسئولان درباره زنان کم حجاب و اینکه "دختر کم حجاب دختر ما است"،  ادامه داد: اگر مسئولان ذکر می‌کنند دختر بی حجاب دختر ما است و مقام معظم رهبری نیز این امر را مطرح می‌کنند، از این جهت است که اعلام موضع صریح داشته باشند تا از افراط و تفریط ها خودداری کنیم‌؛ مساله حجاب مساله فرهنگی است و نباید این امر را تبدیل به مساله‌ای سیاسی کنیم.

خزعلی افزود: باید مقیاس‌هایمان را با شاخص حضرت آقا هماهنگ و جامعه را از افراط و تفریط‌هایی که آن را به دو قطبی و رخنه هرج و مرج تبدیل کند، حفظ کنیم.

معاونت زنان بدنبال تحقق بیمه زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار

 انسیه خزعلی در پاسخ به سوالی درباره بودجه حوزه زنان در لایحه بودجه ۱۴۰۲، نیز اظهار کرد: تا وقتی جزئیات بودجه تصویب نشود اجازه نداریم درباره آن صحبت کنیم. اما به طور کلی در برخی بندها به بحث آسیب زدایی از خانم ها، زنان سرپرست خانوار و... توجه شده است. به صورت ویژه برای زنان خانه دار تدابیری اندیشیده شده که شاید به اسم زنان خانه دار نباشد اما در راستای جمعیت و توانمندی زنان و نیز مشاغل خانگی دیده شده است. بیمه زنان خانه دار از جمله مواردی است که سالها مطرح بوده است. در حال حاضر زنان خانه دار با دادن بخش عمده‌ای از هزینه، بیمه می‌شوند اما آنچه مد نظر است، این است که بخشی را دولت عهده دار شود که امیدواریم محقق شود. به دنبال تحقق بیمه زنان خانه دار و زنان سرپرست خانوار هستیم. در حال حاضر اما بیمه زنان خانه دار روستایی دارای سه فرزند محقق شده است.

به گفته وی، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری طرحی را با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان "زنان مولد" در دست تدوین دارد که خاص زنان خانه دار است و مشخصا به توانایی‌های مختلف زنان می‌پردازد.

در جریانات اخیر از «زن» استفاده ابزاری شد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ناآرامی‌های اخیر، یادآور شد: در جریانات اخیر از زن استفاده ابزاری شد. تلاش شد با کشته سازی‌ها در خصوص زنانی که مساله قتل عمد آنها مطرح نبود اینگونه به جهان القاء شود که قتل آنها عمدی بوده است. وجهه خوبی به جهان ارائه نشد و بسیاری از پیشرفت‌های ایران تحت شعاع این امر قرار گرفت. در بخش‌های مختلف و به ویژه در بخش علمی پیشرفت زنان ما بسیار چشم گیر است و جا دارد این امر را به گوش جهانیان برسانیم. سواد از از ۳۵ درصد قبل انقلاب به ۹۵ درصد پس از انقلاب گسترش پیدا کرده است. برخی سالها ۶۰ درصد کرسی‌های دانشگاه را زنان به خود اختصاص داده‌اند. آمار زنان اعضای هیات علمی از ۲ درصد قبل از انقلاب به ۳۰ الی ۳۵ درصد پس از انقلاب رسیده است. در حوزه پیشرفت‌های اجتماعی نیز همینطور است. شاید قبل از انقلاب تعداد گروه های مردم نهاد به تعداد انگشت های دست هم نمی‌رسید اما الان اینگونه نیست. در حال حاضر ۴۰۰۰ نویسنده زن توانمند داریم. متاسفانه اینها به هیچ وجه منعکس نمی‌شود. به طوری که گاهی افرادی‌ که از خارج کشور به ایران می‌آیند با دیدن فعالیت زنان ما در بخش های مختلف تعجب می‌کنند و آنچه در ذهنشان است ۱۸۰ درجه تغییر می‌کند.

چرایی آمار پایین اشتغال زنان در ایران در قیاس با درصد ورود آنها به دانشگاه‌ها

وی درباره چرایی آمار پایین اشتغال زنان در ایران در قیاس با درصد ورودی دانشگاه‌ها، توضیح داد: این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مسائلی که در کشور ما مطرح است و شاید در کشورهای غربی صورت دیگری داشته باشد، نفقه‌ است که در کشور ما بر عهده مرد است و زن نان آور خانه محسوب نمی‌شود. با خیلی از وزاری زن آفریقایی و اروپایی صحبت کرده‌ام که می‌گویند بسیاری از هزینه‌های زندگی به دوش زنان است و بعضا آمار این امر به بیش از ۵۰ درصد نیز می‌رسد که زنان نان آور شده‌اند. این امر خود از عوامل آمار اشتغال زنان است. با توجه به مسئولیت هایی که در کشورها به زنان سپرده شده، اشتغال نیز متفاوت است. باید به این سمت برویم که انعطافی در نوع شغل ایجاد کنیم تا خانم‌ها هم از مهارت خود استفاده کرده و هم به مسئولیتهای چند گانه خود بپردازند. از همین رو نظام‌واره شغلی زنان و منعطف بودن ساعات شغلی زنان را باید در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار دهیم. از سوی دیگر بسیار از زنان ما در روستا ها و شهرهای کوچک همراه و شریک در نان‌آوری هستند که شاید آمار آنها ثبت نشود. اگر آمار آنها ثبت شود قطعا تعداد زنان شاغل ما بیشتر خواهد بود. به طور کلی مشارکت زنان در مسائل اقتصادی مشارکت خوبی است اگرچه ممکن است مطبوع نباشد.

خزعلی همچنین در بخش دیگر سخنان خود با اظهار امیدوارم نسبت به تاکید مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از خشونت علیه زنان از نمایندگان مجلس درخواست کرد بررسی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را در اولویت خود قرار دهند.

عدم همکاری برخی وزارتخانه‌ها برای دورکاری مادران شاغل

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به ۴ مصوبه اخیر ستاد ملی زن و خانواده درباره دورکاری مادران شاغل تصریح کرد: تصویب مشاوره رایگان نوهمسران، تصویب تدوین نظام واره شغلی زنان، طرح تدوین نظام جامع آماری زنان و خانواده به تفکیک جنسیت با همکاری کلیه دستگاه های اجرایی و تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت چهار مصوبه این ستاد است. برخی وزارتخانه‌ها همکاری لازم را برای دورکاری مادران شاغل نداشتند اما طبق مصوبه اخیر ستاد ملی زن و خانواده ، وضعیت مشاغل مختلف را در دستور کار خواهیم داشت.

حذف ایران از کمیسیون مقام زن کاملا سیاسی بود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره «حذف ایران از کمیسیون مقام زن» تاکید کرد: این یک لغو عضویت و نه حذف شدن بود. ما هنوز هم می‌توانیم در این کمیسیون مشارکت کنیم. این حرکت خارج از روال قانون و کاملا سیاسی بود. ربطی به مساله حقوق زنان نداشت بلکه فشار، ارعاب و دروغ گویی های رسانه‌ای بود. کاملا با دروغ و افترا این کار پیش رفت و اهداف سیاسی دیگری داشت و زنان ابزار شدند. به هنگام عضویت در این کمسیون مدیر اجرای کمیسیون از ایران به دلیل حرکت‌های خوبی که انجام شده و پشتیبانی از زنان افغانستان برای تحصیل در ایران تقدیر کرد. مساله اصلا مساله زنان نبود.

توضیحات خزعلی در خصوص زنان و خبرنگاران بازداشتی در حوادث اخیر 

به گزارش ایسنا، خزعلی در پاسخ به سوالی درباره بازدید وی از زندان زنان و پیگیری امور زنان بازداشتی در جریان حوادث اخیر و آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران بازداشتی اظهار کرد: تا کنون سه بار از زندان زنان بازدید داشته‌ام. مسائل بهداشتی و مختلف زندانیان را رصد کرده و حتی این را عنوان کردم که وضعیت حتی شبیه برخی خوابگاه‌های ما است. بعد از هر دو باری که در جریان حوادث اخیر به زندان رفتم مواردی را منتقل کردم. دیروز نیز صحبتی را با مسئولین زندان داشتم. خیلی ها آزاد شده‌اند و خیلی ها با پابند الکترونیکی و تدابیر دیگر آزاد هستند. زندانیان زن کاهش پیدا کرده است. البته وارد موارد خاص و مصداقی نمی‌خواهم شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که با اظهارات وی درباره آزادی خبرنگاران یاد شده قانع نشده بود، افزود: اگر به عنوان مجرم گرفته شده‌اند باید رسیدگی شود و اگر مجرم نبودند نیز باید رسیدگی شود. من می‌گویم چون خبرنگار است نباید جرمش نادیده گرفته شود.

حتی اگر قوانین منع خشونت علیه زنان هم تصویب شوند، باز هم نیازمند کار فرهنگی هستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این معاونت برای فرهنگ سازی در خصوص قتل‌های ناموسی، بیان کرد: کار فرهنگی در استان‌ها اینگونه نیست که پس از چند ماه شاهد تحول عظیم فرهنگی باشیم. سیاست گذاری و پیگیری بخشی از این امر بر عهده ما است اما ما قدرت اجرایی نداریم. در خصوص خشونت علیه دانش آموزان و دختران در ۵ استان برای والدین دانش آموزان جلساتی را برگزار می‌کنیم. اگر والدین توجیه شوند خیلی از موارد خشونت علیه دختران و دانش آموزان اعمال نمی‌شود. البته در برخی استان‌ها این نگاه قبیله‌ای و بومی وجود دارد که شاید ترمیم آن به این راحتی امکان پذیر نباشد اما کنترل و جهت دهی آن امکانپذیر است.

خزعلی معتقد است که در صورت تصویب قوانین در حوزه منع خشونت علیه زنان، باز هم نیازمند کار فرهنگی هستیم و از سوی دیگر قوانین نیازمند مجریان خوب نیز هستند چراکه قوانین خوب کم نداریم اما اجرایی نمی‌شوند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره مهاجرت نخبگان به ویژه پرستاران زن، تاکید کرد: مهاجرت مساله‌ای جدی است. به ویژه در وضعیت تفاوت نرخ ارز چراکه طبیعتا شرایط و معیشت این امر را ایجاد می‌کند. تلاش‌ها در این دولت این بوده است که جلوی بخشی از مهاجرت ها گرفته شود. در این دولت برای پرستاران بحث تعرفه، اجرایی شد، حتی رتبه بندی معلمان نیز اجرایی شد و اینها کارهای کمی نیست. باید اینها را پاس داشت. اینها برای جلوگیری از مهاجرت کمی موثر است ولی باید تسهیلات و امکانات بهتری برای پرستاران در نظر گرفته شود.

پیگیری ایجاد مهدکودک در زندانها 

ایجاد مکانی امن برای زنان خیابانی و در معرض آسیب پیگیری می‌شود

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این معاونت برای آزادی مادران زندانی افزود: ما به‌صورت متفرقه در جاهای مختلف سعی در جلب نظر خیرین داریم اما آمار دقیقی نمی‌توانم ارائه دهم. در برخی استان ها ۵، ۶ و ۱۰ مادر زندانی آزاد کرده‌ایم. در تلاش هستیم بحث مهد کودک در زندان انجام گیرد و پیگیر این هستیم تا برای خانم‌هایی که به شکل خاص در خیابان و در معرض آسیب هستند جایی فراهم کنیم تا از این آسیب بد در امان باشند، اما از مسائل مهم که پیگیر آن هستیم، خانواده زنان زندانی و رسیدگی به فرزندان آنها است تا خدای نکرده فرزندان آنها تبدیل به بزه برای اجتماع نشوند. در حال کار بر روی این امر در قالب انجمن‌های حمایت از زندانیان و خیریه و سازمان‌ زندان‌ها هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.