کدام بازیگر نقش آیت‌الله هاشمی را بازی کرد؟

 ۶ سال قبل در چنین روزی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سن ۹۱ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. به بهانه سالروز درگذشت این شخصیت سیاسی، به گفت‌وگویی از بازیگری می‌رسیم که برای اولین بار توانست نقش این سیاستمدار ایرانی را در قاب تلویزیون ایفا کند.

رامین راستاد ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ توانست برای اولین‌بار با ایفای نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در یک سریال سیاسی مقابل دوربین برود.

محمدعلی کامفیروزی از زندان آزاد شد

او در گفت‌وگویش تاکید کرده است که دوست داشته به واسطه ارادت قلبی‌اش به این شخصیت سیاسی، برای ادای احترام به وی کاری کرده باشد.

بازیگر نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در سریال «راز ناتمام» در زمان پخش این مجموعه درباره شناختش نسبت به آیت الله هاشمی به ایسنا گفته است: ارادت بنده به آقای هاشمی رفسنجانی به دوره جوانی‌ام برمی‌گردد. زمانی که ایشان رئیس جمهور بودند و من در این مملکت یک جوان بودم. به یاد دارم آن زمان به عنوان یک جوان، هشت سال جنگیدیم، بدون اینکه بدانیم تورم و اختلاس چیست. به نظرم ایشان یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار و درجه یک جمهوری اسلامی ایران بودند.

این بازیگر همچنین درباره دیدارش با آیت الله رفسنجانی خاطره را تعریف کرده است: یک بار آقای هاشمی را از نزدیک زیارت کردم و از ایشان انگشتری هدیه گرفتم و زمانی هم که نقش ایشان را بازی می‌کردم، انشگشترشان را دستم می‌کردم که کمی انرژی بگیرم. آرزوی قلبی‌ام بود که به واسطه ارادتی که به ایشان داشتم بتوانم کاری کنم. من ۱۰ سال پیش خیلی دوست داشتم نقش ایشان را بازی کنم و خدا را شکر الان این اتفاق افتاد و توانستم.

راستاد به شباهتش بعد از گریم به این شخصیت سیاسی اشاره می‌کند و اینکه قبل از گریم هم به شباهت خود با آیت‌الله رفسنجانی پی برده بود؛ «یک بار سال‌ها پیش سر کار دیگری بودیم که مجری گریم مشغول گریم بنده بود و آقای عبدالله اسکندری هم حضور داشتند و از آینه مرا نگاه می‌کرد. همان موقع به من گفت من با ۱۰ الی ۲۰ دقیقه کار می توانم تو را مثل آقای هاشمی رفسنجانی گریم کنم.»

این بازیگر با وایرال شدن عکس‌هایش پس از گریم در نقش آیت الله هاشمی، به این اطمینان می‌رسد که شبیه‌سازی‌ها خوب انجام شده بود.

ایفای نقش آیت الله هاشمی‌ رفسنجانی برای رامین راستاد دشوار بوده است و علت را اینگونه توضیح می‌دهد: «همه ایشان را دیده بودند و می‌شناختند.»

شبیه‌سازی صدای آیت‌الله رفسنجانی از مهمترین چالش‌های این بازیگر بوده است؛ چراکه دوست داشته حتما خودش صحبت کند و از دوبلور استفاده نشود. می‌گوید: «روزی که با کارگردان سریال صحبت کردم، به‌ ایشان گفتم اگر قرار باشد دوبلوری بیاورید که جای من حرف بزند من عملا هیچ کاری نکردم و دوست ندارم این نقش را بازی کنم؛ چراکه اساساً چالش نقش برایم صدای خود آقای هاشمی رفسنجانی بود. اگر به عنوان یک بازیگر فقط گریم شوم‌ و بازی کنم و یک نفر دیگر جای من حرف بزند واقعاً کاری نکرده‌ام و حداقل خودم از خودم راضی نیستم؛ بنابراین تلاش کردم خودم را به صدا و لحن آقای هاشمی برسانم و چالش همین جا بود که من قرار نبود ۶۰ و ۷۰ سالگی آقای هاشمی را بازی کنم چون ایشان خیلی راحت بود و صدایشان کمی پیر شده بود و راحت می شد تقلید کرد. من قرار بود ۳۰ و ۴۰ سالگی ایشان را بازی کنم و این خیلی قضیه را برایم سخت تر می کرد؛ بنابراین در دیالوگ هایم به ته لهجه رفسنجان بسنده کردم. امیدوارم حداقل خانواده آقای هاشمی که ایشان را یادشان هست، کار برایشان قابل قبول بوده باشد.»

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از سیاستمداران ایرانی متولد سوم شهریور ماه ۱۳۱۳، ۱۹ دی ماه سال ۹۵ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.