علت بحران روابط ایالات متحده و چین از نظر بایدن

سؤال اینجاست که آیا تنش بین جمهوری خلق چین و سایر دولت‌ها ناشی از این است که چین یک ابرقدرت بوده یا از ویژگی‌های داخلی منحصربه‌فرد آن نشات می‌گیرد؛ زیرا رژیم چین، یک دولت اقتدارگرا است که توسط حزب کمونیست چین اداره می‌شود و پیشینه تاریخی خاصی دارد. هر دو پاسخ تا حدی موجه است.

دو دولت اخیر ایالات متحده این ایده را پذیرفته‌اند که ویژگی‌های سیاست داخلی چین باعث خصومت خارجی شده است. در دولت ترامپ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا استدلال کرد که ایالات متحده و سایر کشورهای آزاد نمی‌توانند در دنیایی که حزب کمونیست، چین را کنترل می‌کند، امنیت داشته باشند. جو بایدن نیز اقتدارگرایی حزب کمونیست را علت بحران روابط ایالات متحده و چین می‌داند.

با این حال آنگونه که نشنال اینترست نوشته، بسیاری از  سیاست های خارجی چین عجیب نیست، بلکه مانند سایر کشورهای بزرگ و قدرتمند است. این را می‌توان «ابرقدرتی چینی» نامید. پکن روش منحصربه‌فردی برای توصیف رفتار خود دارد، اما نکته اصلی این است که کشورهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر را تحت فشار قرار می‌دهد با استدلال اینکه دستورکارش جهان را به جایی بهتر تبدیل می‌کند، آن‌ها را مجبور می‌کند که دستور کار خودخواهانه‌اش را بپذیرند. درست مانند کاری که ابرقدرت‌های قبلی مانند بریتانیا، ایالات متحده، روسیه و ژاپن انجام می‌دادند. مانند آمریکا و دکترین مونرو، چین نیز گاهی اوقات با استفاده از توجیه «بازپیوندخواهی»، به دنبال ایجاد یک حوزه نفوذ در اطراف قلمروی خود می‌گردد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ورژن چینی بهشت اجباری؛ بیگانه هراسی به سبک «شی»» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.