وزارت دفاع چین از آمریکا خواسته هر چه سریعتر تمامی جزئیات مربوط به این حادثه را در اختیار پکن قرار دهد. «تان کفی»، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: «آمریکا اگر می‌خواهد مسئولانه عمل  کند موظف و مسئول است درباره این حادثه شفاف‌سازی کند.»

رسانه‌های غربی شامگاه پنجشنبه هفته پیش از برخورد یک فروند زیردریایی نظامی آمریکا با شئ نامعلومی در دریای جنوبی چین خبر دادند.

ناوگان اقیانوس آرام ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از زیردریایی‌های سریع و اتمی این کشور هنگام حرکت در آب‌های بین‌المللی در منطقه اقیانوس هند-آرام، به یک شیء نامعلوم برخورد کرد.

ارتش آمریکا با بیان اینکه این حادثه منجر به زخمی شدن ۱۱ ملوان شد، توضیح داد زیردریایی «یو.اس.اس کنتیکت» در وضعیت پایداری باقی ماند و مولد اتمی آن آسیب ندیده است.

در این بیانیه مکان رخ دادن این حادثه اعلام نشده بود اما مؤسسه دریایی آمریکا گفته بود این اتفاق در دریای چین جنوبی رخ داده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین امروز سه‌شنبه همچنین خاطرنشان کرد که این حادثه نتیجه سیاست‌های واشنگتن در منطقه است.

وی افزود: «ما متوجه شدیم که ارتش آمریکا به صورت عامدانه اطلاع‌رسانی درباره جزئیات این حادثه را به تأخیر انداخته و درباره آن پنهان‌کاری کرده است. این رفتار غیرمسئولانه، مرموزانه و بدون شفافیت می‌تواند به آسانی به سوءتفاهم و اشتباه محاسباتی منجر شود.»

سخنگوی وزارت دفاع چین تصریح کرد چنین اقداماتی از سوی آمریکا باعث تهدید امنیت منطقه و ایمنی دریانوردی شده‌ و به تنش‌های منطقه‌ای دامن زده‌اند.

«تان کفی» از آمریکا خواست گشت‌زنی‌های تجسسی در نزدیکی مرزهای چین را متوقف کرده و «در اسرع وقت» درباره حادثه مذکور توضیح دهد.

هفته گذشته هم «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روزانه از آمریکا خواست درباره موقعیت مکانی دقیق این حادثه و قصد واشنگتن از اجرای این ناوبری و جزئیات حادثه توضیح دهد.

این دیپلمات چینی افزود، آمریکایی‌ها همچنین باید درخصوص اینکه چه جسمی با این زیردریایی اتمی برخورد کرده و احتمال نشت مواد رادیواکتیو از آن و آلودگی محیط دریایی نیز شفاف‌سازی کند.

لیجیان در ادامه تأکید کرد آمریکا باید رفتاری مسئولانه داشته باشد و هرچه سریع‌تر توضیحی کامل درباره این حادثه ارائه کند که برای جامعه جهانی و کشورهای منطقه راضی‌کننده باشد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است.

این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

این زیردریایی آمریکایی در حالی دچار سانحه شد که اندکی قبل‌تر آمریکا و انگلیس قراردادی برای همکاری در زمینه انتقال فناوری ساخت زیردریایی با قابلیت پرتاب بمب اتمی را با استرالیا اعلام کرده‌اند.

از یک سو فسخ قرارداد مشابهی میان استرالیا و فرانسه، اعتراض پاریس علیه هرسه کشور را به‌دنبال داشته و از یک سو پکن درخصوص تأثیر منفی این قرارداد بر امنیت و ثبات حوزه اقیانوس هند-آرام هشدار داده است.

از زمان وقوع جنگ تجاری میان آمریکا و چین در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، تنش‌ها میان پکن و واشنگتن و متحدانش بالا گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.