توضیح دستگاه قضایی عراق درباره صدور حکم جلب علیه ترامپ

رئیس شورای عالی قضایی عراق درباره سؤال‌های مطرح شده در خصوص علت عدم صدور حکم جلب برای افراد دخیل در ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق توضیحاتی ارائه کرد.

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، پنجشنبه، در مراسمی که با حضور مقامات عالی عراق به مناسبت سومین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق برگزار شد، به صدور حکم جلب برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد.

مهمترین افشاگری‌های شاهزاده هری در کتاب خاطراتش

 رئیس شورای عالی قضایی عراق در این مراسم که سازمان الحشدالشعبی عراق آن را برگزار کرد، با اشاره به سؤالی که هرساله در سالروز شهادت فرماندهان نصر درباره علت عدم بازخواست و پیگرد قانونی افراد دخیل در ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس مطرح می‌شود، توضیح داد: «دستگاه قضایی با هر جنایت اعلام‌شده‌ای مطابق با شواهدی که در قانون به آن اشاره شده، برخورد می‌کند. این شواهد از طریق دستگاه‌های امنیتی‌ که مسئولیت تحقیقات را برعهده دارند، به دستگاه قضایی ارائه می‌گردد؛ از‌این‌رو دستگاه قضایی در اتخاذ تدابیر قانونی علیه هر فردی که شواهد دست داشتن او در این جنایت ثابت می‌شود، تردید نخواهد کرد؛ به هر شکلی که باشد و هر پُست و جایگاهی که این فرد داشته باشد.»

فائق زیدان ادامه داد: «مصداق این امر، صدور حکم جلب علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکاست که علنا اعتراف کرد او دستور ارتکاب این جنایت را داده است؛ لذا دستگاه قضایی این اظهارات را دلیلی کافی برای اتخاذ تدابیر قانونی علیه او تلقی کرد.»

زیدان همچنین گفت: «من از اینجا از مسئولان تحقیقات در دستگاه‌های امنیتی عراق می‌خواهم که تلاش ویژه‌ای به کار ببندند تا برای شناسایی مرتکبان این جنایت شواهد [لازم] به دست آید؛ جنایتی کهروی پیشانی تمام عاملان این جنایت و افراد دخیل در آن لکه ننگی خواهد بود. خداوند شهدای عراق را رحمت کند. خداوند شهیدان المهندس و سلیمانی و دوستان آن‌ها را رحمت کند.»

شورای عالی قضایی عراق در تاریخ  هجدهم دی ماه سال ۱۳۹۹ علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا حکم جلب صادر کرد.  قاضی ویژه دادگاه تحقیق الرصافه، که مسئولیت پرونده جنایت ترور شهید ابومهدی المهندس نائب‌ رئیس سازمان الحشد الشعبی و همرزمانش به آن واگذار شده بود، این حکم را بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق صادر نمود.

در بیانیه شورای عالی قضای عراق آمده بود که قاضی ویژه این دادگاه که مسئول بررسی و تحقیق درباره جنایت ترور ابومهدی المهندس و همراهانش بود، پس از تکمیل تدوین اظهارات شاکیان حقیقی از اعضای خانواده المهندس و نیز تکمیل تحقیقات اولیه حکم بازداشت ترامپ را صادر کرده است.

دو روز پس از شهادت سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی در فرودگاه بغداد، پارلمان عراق لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب و دولت این کشور را ملزم کرد که به حضور تمام نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا در خاک عراق پایان دهد؛ اما اجرای این مصوبه در دولت پیشین عراق به طور کامل عملی نشد.

فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق در بامداد سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اقدامی جنایتکارانه در حمله پهپادی به شهادت رسیدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.