اسکناس جدید هزار تومانی حاشیه ساز شد

از دیروز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شد که اسکناس‌های جدید هزار تومانی را در حالی نشان می‌دهد که صفرهای آن کمرنگ شده و عملا تبدیل به اسکناس یک تومانی شده است.

در این اسکناس‌ها که به‌تازگی از سوی بانک‌ها به مردم ارائه شده است، صفرها در قسمتی کاملا کمرنگ هستند و در قسمت دیگری بطور کامل حذف شده‌اند. بدین ترتیب، با توجه به اینکه عددهای روی اسکناس‌ها بر مبنای ریال درج می‌شود، روی اسکناس‌های جدید هزار تومانی (10 هزار ریالی) به جای عدد «10000» عملا عدد «1» دیده می‌شود.

عدد درج‌شده در قسمت بالا-سمت راست اسکناس (در هر دو طرف) 10000 اما با صفرهای کاملا کمرنگ است و در دیگر قسمت‌های اسکناس، تنها عدد «1» درج شده است.

نکته ماجرا اما اینجاست که این اصلا اتفاق تازه‌ای نیست و برای مثال پیش‌تر درمورد اسکناس‌های جدید 10 هزار تومانی (یکصد هزار ریالی) دقیقا مشابه این اتفاق افتاده بود. ضمن اینکه خبر رسمی رونمایی از اسکناس‌های جدید 1000 و 2000 تومانی اواخر تیرماه همین امسال منتشر و تصاویر مروبط به آن هم  پخش  شده بود، اما حالا به نظر می‌رسد که این اسکناس‌ها که کار طراحی و چاپ آنها در زمان ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی آغاز شده بود، کم‌کم وارد بازار شده و حالا دارد به دست مردم می‌رسد. با این حال برخی رسانه‌ها بدون توجه به این پیشینه، از عناوینی مثل «رونمایی» یا «حذف بی‌سروصدای صفرها» استفاده کرده‌اند!

اسکناس جدید دو هزار تومانی - دو تومانی

پروژه حذف چهار صفر از پول ملی، اوایل مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد بانک مرکزی و ارائه از سوی دولت رسما کلید خورد و در نهایت با موافقت مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ۱۴۰۰ جنبه رسمی‌تری پیدا کرد. طبق آنچه دولت دوزادهم توضیح داده بود، بدین ترتیب به مرور واحد پول ملی از «ریال» به «تومان» تبدیل می‌شود و هر تومان معادل 10 هزار ریال فعلی خواهد شد.

بر همین اساس است که از آن زمان برنامه چاپ اسکناس‌های جدید هم در دستور کار قرار گرفت و در سری جدید اسکناس‌ها چهار صفر به شکل نیمه‌حذف‌شده درآمده است.

از همان یک سال قبل، مشابه همین اتفاق درمورد تراول‌ها یا همان ایران‌چک‌ها هم افتاده و مثلا بر روی یک تراول 50 هزار تومانی (500 هزار ریالی) عدد 50 و بر روی ایران‌چک 100 هزار تومانی عدد 100 درج شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.