خط و نشان ترکیه برای یونان

به نقل از وبگاه «کاثیمرینی»، «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه در سخنانی به یونان هشدار داد که اگر بخواهد آب های سرزمینی خود به ۱۲ مایل دریایی اطراف جزیره «کرت» گسترش دهد، با «تبعات جدی» آن مواجه می شود.

براساس اعلام این رسانه، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این ارتباط ادامه داد: ترکیه حتی گسترش قلمرو دریایی یک مایلی را نیز نمی پذیرد.

وزیر دفاع ترکیه هم پیشتر از رویکرد دولت یونان در قبال مشکلات میان دو کشور انتقاد کرد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه دوشنبه اعلام کرد که آتن سعی دارد مسائل خود را در روابط دوجانبه با آنکارا به عنوان مشکلات ترکیه با ناتو و ایالات متحده جلوه دهد.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه یادآور شد که ترکیه و یونان رایزنی های دو جانبه ای در جهت پیشبرد اقدامات اعتمادسازی و همکاری در ناتو برگزار کردند.

آکار در عین حال آتن را به خرابکاری در این نشست ها متهم کرد.

وزیر دفاع ترکیه با انتقاد از رویکرد دولت آتن در قبال مشکلات خود در روابط با آنکارا تاکید کرد آتن در عین حال از این مشکلات برای منحرف کردن افکار عمومی از رسوایی های داخلی خود استفاده می کند.

روابط این دو کشور همسایه و عضو ناتو مدت‌هاست که تیره و تار بوده و طرفین بر سر مجموعه‌ ای از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند که از جمله آن می‌توان به مناقشات قلمرویی بر سر دریای اِژه و همچنین حق اکتشاف در مدیترانه شرقی اشاره کرد. آتن و آنکارا در نیم‌قرن گذشته سه بار در آستانه جنگ قرار گرفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.