ادعای آمریکا: مادورو رهبر قانونی ونزوئلا نیست

آمریکا اعلام کرد که همچنان نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد و تحریم‌ها علیه این کشور را حفظ خواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که دارایی های دولت ونزوئلا در آمریکا از جمله شرکت دولتی نفت، در اختیار مجلس ملی تحت رهبری مخالفان دولت ونزوئلا باقی خواهد ماند.

وی افزود: رویکرد ما نسبت به مادورو تغییر نکرده است. او رهبر قانونی ونزوئلا نیست.

پرایس ادامه داد: ما همچنان معتقدیم که مجمع ملی تشکیل شده در سال ۲۰۱۵، تنها نهاد منتخب دموکراتیک در ونزوئلا است.

وی در پاسخ به سوالی درباره دارایی‌های ونزوئلا گفت: تحریم‌های کلی مرتبط با ونزوئلا و محدودیت‌های مرتبط با آن همچنان پابرجا هستند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همزمان با اعلام آمادگی برای «گفت‌وگو با دولت آمریکا در بالاترین سطح» تاکید کرد واشنگتن با وجود توافق انجام شده با مخالفان، هنوز ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار از منابع این کشور در خارج از ونزوئلا را آزاد نکرده است.

نوامبر ۲۰۲۲ (۶ آذر) دولت ونزوئلا و مخالفان دومین توافقنامه به منظور حمایت از مردم ونزوئلا را امضا کردند که هدف اصلی آن، بازیابی منابع مسدود شده این کشور تحت تحریم در سیستم مالی بین‌المللی است.

توافق امضا شده به دنبال ازسرگیری گفت‌وگوهایی است که از اکتبر ۲۰۲۱ با تصمیم دولت ونزوئلا به حالت تعلیق درآمده بود و طبق آن، مخالفان و دولت باید در زمینه کمک و هزینه‌های بشردوستانه مانند پرداخت هزینه‌های پروژه‌های پزشکی و یا تعمیر شبکه‌های برق همکاری کنند.

دولت ونزوئلا در ژانویه ۲۰۱۹ و به دنبال حمایت آمریکا از خوان گوایدو رهبر مخالفان پس از پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری، روابط با واشنگتن را قطع کرد. این در حالی است که به تازگی، ۷۲ نماینده سابق و مخالف دولت ونزوئلا که در سال ۲۰۱۹ از خوان گوایدو حمایت کرده بودند، انحلال «دولت موقت» به ریاست وی را تصویب کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.