هشدار وضعیت بسیار خطرناک در کالیفرنیای آمریکا

ایالت کالیفرنیای آمریکا که سال جدید  میلادی را با رانش زمین، سیل و بارندگی شدید آغاز کرده، هر لحظه با طغیان رودخانه ها مواجه است که مقامات دستور تخلیه برخی منازل را صادر کرده اند.

طوفان در چند روز گذشته، سیل مرگبار، وزش باد شدید و رانش زمین و برف سنگین را در برخی مناطق آمریکا به همراه داشت و آزاد راه ها را تعطیل و رانندگان آمریکایی را در جاده ها گرفتار کرد.

تمرین مشترک جت‌های «اف-۳۵» و «اف-۱۵ »آمریکا و اسرائیل+جزئیات

با وجود گذشت چند روز از این طوفان، گروه های امدادگر در شمال کالیفرنیا همچنان امروز دوشنبه به وقت محلی در حال رسیدگی به خسارت های وارده ناشی از بارندگی های بی سابقه در این ایالت بودند، درحالی که انتظار می‌رود در هفته جاری یک جبهه هوای طوفانی دیگر از اقیانوس آرام وارد این ایالت شود.

بسیاری از ساکنان شهر ساکرامنتو دستور تخلیه خانه های خود را دریافت کرده اند زیرا بارندگی‌های بی سابقه باعث شکسته شدن سیل‌ بندها شده و مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که وضعیت بسیار خطرناک است.

مقامات نگران طغیان رودخانه‌ها در کالیفرنیا در هفته جاری هستند. امدادگران در روز یکشنبه ده‌ها نفر را که در خودروهای خود گرفتار شده بودند، نجات دادند.

به گفته مقامات حداقل یک نفر در نزدیکی شهر ویلتون پس از تلاش برای عبور از مسیر آب گرفته جان خود را از دست داده است.

این درحالی است که سراسر کالیفرنیای شمالی زیر آب رفته و رانش زمین جاده ها را مسدود کرده است. وزش باد شدید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت درختان را شکسته و آنها را روی سیم های برق انداخته است که این امر باعث قطعی برق ده ها هزار نفر شده است.

پس از وقوع کولاک زمستانی که هفته گذشته سراسر آمریکا را فرا گرفت، طوفان موسوم به «رودخانه اتمسفری» در شمال کالیفرنیا، سیل، رانش سنگ‌های کوهستانی، اختلال در ترددهای شهری و جاده‌ای و همچنین قطعی برق در برخی مناطق را به همراه داشت.

رودخانه‌های اتمسفری راهروهای جوی باریک و اشباع شده از رطوبت‌ هستند. تنها بخش کوچکی از بخار آب موجود در رودخانه‌های اتمسفری به برف و باران تبدیل شده و می‌توانند با تأثیرگذاری بر روی پدیده‌های طبیعی مانند سیل، توفان‌های بزرگی را شکل دهند.

بر اساس داده‌های نقشه خدمات شهری ساکرامنتو، بیش از ۱۵۳ هزار تن از ساکنان این منطقه روز شنبه با قطعی برق مواجه شده بودند.

این بارندگی ها در حالی است که ایالت کالیفرنیا سه سال خشک را پشت سر گذاشته است، در سانفرانسیسکو بارش بیش از ۵ اینچ (۱۲.۷ سانتی متر) ثبت شد؛ به این ترتیب این دومین رکورد بیشترین بارندگی در این منطقه از سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۳ شمسی) محسوب می‌شود.

هفته گذشته نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر اوایل روز سه شنبه بخش‌هایی از شمال کالیفرنیا را لرزاند و هزاران خانه را در خاموشی فرو برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.