خط و نشان نماینده مجلس برای چین/ قرارداد ۲۵ ساله تحت شعاع قرار گرفته/ اگر رسما عذرخواهی نکنید..

کمتر از دو هفته‌ی قبل آسوشیتدپرس مدعی شد که چند مقام ارشد عراقی تایید کرده‌اند، گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و عربستان با میانجی‌گری عراق، عمدتا به دلیل اظهارات تهران مبنی بر ایفای نقش ریاض در تحریک خارجی اعتراضات گسترده ضدحکومتی در ایران متوقف شده است.

از سوی دیگر مقام‌های عراقی، ادعا کردند، زمان‌بندی ششمین دور از مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان به میزبانی بغداد هنوز انجام نشده است چرا‌ که تهران از دیدار با مقام‌های سعودی خودداری کرده است و این موضوع تاثیر منفی بر منطقه خواهد داشت. این اظهارات حکایت از پایان مذاکرات داشت که هفته‌ی قبل حسین امیرعبداللهیان در توئیتی به زبان عربی نوشت:  من در کنفرانس «بغداد-۲» در اردن شرکت کردم تا بر حمایتمان از عراق تاکید کنیم. در حاشیه نشست، فرصتی در جهت صحبت دوستانه با برخی همتایانم از جمله وزیر خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان مهیا شد و وزیر سعودی به من از آمادگی کشورش برای ادامه گفتگو با ایران خبر داد.

در این باره مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران یادآور شد: مذاکرات بین دو کشور از دیرباز و قبل از اینکه سفارت عربستان مورد حمله قرار بگیرد ادامه داشته است؛ حمله به این سفارت‌خانه خطا و اشتباه فاحشی بود و البته حمله به یک سفارت‌خانه تحت هر شرایطی محکوم است. اینکه امروز یک کشور همسایه خودش پا پیش می‌کشد و می‌گوید مذاکره و مصالحه کنیم تا به جمع بندی برسیم قابل تقدیر است.

وی افزود: عربستان در شرایط آرام کشور خیلی با شتاب و جدیت دنبال مذاکرات بود و حال در شرایطی که حس می‌کند کشور ناامن است جور دیگری تصمیم می گیرد که این نشان از نداشتن ثبات آنان است. من به عنوان نماینده ملت ایران به کشورهای همسایه اعلام میکنم که با صداقت پای کار بیایند، چون کسی از صداقت ضرر نکرده است. نظام جمهوری اسلامی با اهداف دیرینه‌ی حکام عربستان در مبارزه با دشمن منطقه‌ای و جهانی همگام بوده‌ است و این نباشد که با یک اشتباه و سطحی نگری افق دید خود را تغییر دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به تیم مذاکره کننده خود اعلام می‌کنیم که با تمام وجود و احترام همان دیدگاهی که به کشورهای همسایه منطقه دارند به عربستان هم داشته باشند و امیدواریم مذاکراتی که در جریان است بخیر و برکت برای دو کشور پیش برود.

دولت چین باید به صراحت صحبت‌هایش را پس بگیرد

محمودوند در خصوص حضور رئیس جمهور چین در عربستان گفت: بحث جزایر سه گانه در نشست چین و عربستان از دید هر انسان با وجدانی که دل در گرو عظمت و تمامیت ارضی ایران داشته باشد یک خطای نابخشودنی از سوی کشور چین بوده است و ما امیدواریم چین در عمل این موضوع را تصحیح کند. این یک واقعیت است که تمام کشورهای دنیا که از قدرت سیاسی و نظامی برخوردار هستند همیشه می‌گویند منافع ملی برای ما مهم است. همانطور که چین و روسیه هم همین را می‌گویند و ما هم باید همینطور فکر کنیم، چون ما یک قدرت نظامی و منطقه‌ای هستیم و این یک شعار نیست، بلکه ثابت شده است. دولت چین باید با همان صراحتی که درباره‌ی جزایر سه‌گانه صحبت کرده بود به همان صراحت هم صحبت‌هایش را پس بگیرد.

هرکسی به منافع ملی ما ضربه بزند باید منتظر باشد به منافعش ضربه بخورد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: ما در کمیسیون امنیت ملی گفتیم باید بیانیه‌ای صادر شود و اگر کسی هم ورود نکند من مرتضی محمودوند به عنوان خدمتگزار مردم قطعا در مقابل چین موضوع تایوان را مطرح میکنم که به حق هم است. در واقع نباید تایوان که کشور، مردم و فرهنگ مستقل دارد مورد اجحاف و ظلم واقع شود. اینکه این‌ها در مورد جزایر سه‌گانه چنین اشتباه تاریخی کنند قابل قبول نیست و اگر رسما عذرخواهی نکنند، ما از سوی کمیسیون امنیت ملی این کار را انجام خواهیم داد. همه، توان جمهوری اسلامی را می‌دانند؛ جدا از اینکه ما کشوری از لحاظ استراتژیک، انرژی و معادن یک کشور بی‌همتا در جهان هستیم، هرکسی به منافع ملی ما ضربه بزند باید منتظر باشد به منافعش ضربه بخورد.

قرارداد ۲۵ ساله با موضوع جزایر سه‌گانه دیگر هم‌خوانی ندارد

این نماینده مجلس در همین زمینه، در خصوص تحت الشعاع قرار گرفتن قرارداد ۲۵ ساله چین، گفت: قرارداد ۲۵ ساله چین هم تحت شعاع قرار گرفته است. آنها رسما باید بیایند و عذرخواهی کنند این قرارداد با موضوع جزایر سه‌گانه دیگر هم‌خوانی ندارد و ما هم در این مورد نباید تعارفی داشته باشیم. به لطف خدا و خون شهدا ما در اوج اقتداریم و این اوج اقتدار را خود کشورهای معاند می‌دانند و امیدواریم کشورهایی که ادعای دوستی داشتند به خطا نیافتند.

ما باید واضح و شفاف بگوییم، منافع ملی و لاغیر

وی در خصوص تیم سیاست خارجی کشورمان تصریح کرد: یکی از اصول چهارگانه سیاست خارجی ما طبق گفته‌ی حضرت امام و مقام معظم رهبری، عدم پذیرش ظلم از سوی هر کشوری و مبارزه با ظالم است و اصول 152 تا 155 قانون اساسی کاملا این را تبیین کرده است و امروزهم بیشتر احساس می‌شود و ما باید واضح و شفاف بگوییم، منافع ملی و لاغیر. امروز تمام کشورها از جمله آمریکا، اروپا، چین و روسیه از منافع ملی سخن می‌گویند و اگر ما غیر از این را بگوییم شاید برای طرف مقابل شبهه ایجاد کند و حال باید ما وهمه‌ی ملت از منافع ملی سخن می‌گوییم.

ما تا امروز آسیب را از کسانی خورده‌ایم که تخصص نداشتند و فکر می‌کنند عقل کل هستند

 

نماینده مردم خرم‌آباد ادامه داد: کار تمام دولت‌ها قطعا درست نبوده و همیشه آزمون و خطا وجود داشته است. مهم‌ترین آسیبی که ما از سوی دولت‌ها دیده‌ایم استفاده از مدیرانی بوده است که تعهد داشتند اما تخصص نداشتند. اگر ما مدیری داشته باشیم که تعهد، تخصص و وجدان کاری داشته باشد آسیبی به کشور نمی‌رسد. ما تا امروز آسیب را از کسانی خورده‌ایم که تخصص نداشتند و فکر می‌کنند عقل کل هستند و در این دولت هم همین آسیب را می‌بینیم و علنا جنگ برای پست و مقام را شاهد هستیم.

وی در پایان گفت: امروز در حوزه امنیت بزرگان، صدیقین و وفاداران بی‌همتای ملت ایران خانه نشین شده‌اند که این باید اصلاح شود، من در این رابطه طرح سوال دارم؛ بسیاری سعی دارند به دنبال خانه نشین کردن بزرگانی باشند که بیشترین خدمت را به کشور و ملت داشته اند و سالم‌ترین و وفادارترین نیروهای انقلاب هستند. ما به دنبال جریان نیستیم؛ حال چه اصللاح طلب و چه اصولگرا باشند منظور ما تمام کسانی هستند که چارچوب را قبول داشته باشند. حقیقتا اگر چشم روی آن‌ها ببندیم خیانت کرده‌ایم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.