حسن روحانی، کیهان را عصبانی کرد

در این مطلب آمده است: روز گذشته نقل قولی از رئیس‌جمهور سابق کشورمان منتشر شد که در بخشی از آن آقای روحانی گفته است: «برای خرید ۲۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا اقدام کردیم و وقتی دولت را تحویل می‌دادیم، جریان ورود واکسن‌های خریداری شده، شروع شده بود که در ماه‌های بعد ادامه یافت.»

توصیه مهم روحانی به دولت رئیسی برای احیای برجام /مکاتباتی با رهبری درباره مشکلات کشور داشته ام

این اظهارنظر جناب روحانی در حالی است که نیمه مردادماه امسال ایشان در گزارشی از تلاش‌های دولت قبل برای تامین واکسن کرونا گفته بود: «۶۰ میلیون دُز واکسن از روسیه خریدیم که چند میلیون دُز بیشتر به ما ندادند. ۵۰ میلیون دُز واکسن از تولیدکنندگان داخلی خریدیم که در دوره ما چند میلیون دُز بیشتر نتوانستند تحویل دهند. همچنین از چین و هند، اروپا و کوواکس واکسن خریدیم. شرایط به‌گونه‌ای شد که حداقل حدود ۱۱۰ میلیون دُز واکسن، علاوه‌بر واکسن داخلی خریداری کردیم.»

گذشته از اینکه آقای روحانی مردادماه تعداد واکسن‌های خریداری شده توسط دولت قبل را 110 میلیون و اکنون 200 میلیون دُز اعلام کرده است که این تفاوت عدد قابل ملاحظه‌ای است، در همان مردادماه سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص ادعای مطرح شده گفته بود: «تعداد ثبت سفارش واکسن کرونا تا قبل از 14مردادماه ۱۴۰۰ و تشکیل دولت جدید ۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بوده است. این در حالی است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت سیزدهم میزان ۱۳۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دُز واکسن ثبت سفارش شد که این رقم از افزایش بیش از پنج برابری ثبت سفارش واکسن‌ها حکایت دارد.»
پدرام پاک‌آیین با بیان اینکه تعداد کل واکسن وارد شده قبل از تشکیل دولت سیزدهم در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز بوده است، اعلام کرده بود: «این در حالی است که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دُز واکسن رسیده است.»
به گفته دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت، «میزان توزیع واکسن تا ۱۴ مرداد سال گذشته 20 میلیون و570 هزار و 807 هزار دز و توزیع واکسن تا ۱۴ مرداد امسال نیز 188 میلیون و 109 هزار و 479 دز بوده است. به عبارت دیگر‌، مرداد سال قبل این موقع(منظور نیمه مرداد) حدود ۱۴ درصد جمعیت واکسینه شده بودند ولی در حال حاضر ۷۷ درصد کل جمعیت واکسن دریافت کرده‌اند.»

خرید واکسن واکسن خارجی پشت سد FATF؟ 

گفتنی است، در دولت قبل به مواردی همچون مانع بودن نپیوستن ایران به FATF برای واردات واکسن اشاره می‌شد اما عملکرد دولت سیزدهم در واردات انبوه واکسن بدون پیوستن به FATF این ادعا را نیز رد کرد. علی ربیعی سخنگوی دولت قبل هم در نشست خبری دوم مرداد سال 1399 با تأیید ضمنی برخی اظهارات درباره تأثیر نپیوستن به FATF بر خرید واکسن کرونا و ضرورت پیوستن به FATF، گفته بود: «مردم بدانند که برای خرید واکسن، پول و ارز آن تمهید شده است و ما مشکلی از این نظر نداشتیم. مشکل موانع انتقال پول بوده که راه‌هایی برای آن پیدا شده است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.