سئول هشدار داد/ سلاح هسته ای کره شمالی ما را نمی‌ترساند

یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد هر گونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی باید بی درنگ با اقدام تلافی جویانه پاسخ داده شود، حتی با وجودی که پیونگ یانگ به سلاح هسته ای دسترسی دارد زیرا ما نباید به دلیل آنکه کره شمالی سلاح هسته ای دارد، بترسیم.

به گزارش رویترز، ۵ پهپاد کره شمالی روز دوشنبه وارد آسمان کره جنوبی شدند، امری که ارتش سئول را برآن داشت تا با جت های جنگنده و بالگردهای تهاجمی برای سرنگونی پهپادها اقدام کند.

در همین حال، رئیس جمهوری کره جنوبی در نشستی با دستیاران خود گفت: ما باید هر اقدام تحریک آمیز کره شمالی را تلافی کنیم. این قدرتمندترین ابزار برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز است.

مقام کره ای افزود: ما نباید به دلیل آنکه کره شمالی سلاح هسته ای دارد، بترسیم یا تردید داشته باشیم.

اقدام اخیر کره شمالی، انتقاداتی را در کره جنوبی به همراه داشت. یون ارتش کره جنوبی را ملامت کرد، به ویژه به دلیل ناتوانی در سرنگونی پهپادهای کره شمالی حتی با وجودی که ساعت ها در آسمان کره جنوبی در حال پرواز بودند.

کره جنوبی نیز روز دوشنبه اقدام پیونگ یانگ را با اعزام پهپادهایی بر فراز کره شمالی تلافی کرد و پاسخ داد.

روابط بین کره شمالی و کره جنوبی که متحد آمریکاست، دهه هاست که با افت و خیز همراه بوده، اما از زمانی که دولت محافظه کار یون در ماه می روی کار آمد و وعده موضع سخت تری را نسبت به رقیب شمالی اش داد، متشنج تر شده است.

کره شمالی همچنین آزمایش های موشکی متعددی را انجام داده و گمانی زنی های مطرح بر این است که می تواند یک سلاح هسته ای را برای هفتمین بار آزمایش کند.

پیشتر در روز چهارشنبه، وزارت دفاع کره جنوبی از طرحی برای اختصاص ۴۴۱.۲۶ میلیون دلار طی پنج سال آینده برای ارتقاء توانمندی خود برای دفاع در برابر پهپادها خبر داد.

وزارت مزبور تاکید کرد که کره جنوبی همچنین قصد دارد جت های رادارگریز و زیردریایی های مجهز به موشک بالستیک را تهیه و توسعه سیستم های رهگیری راکت ها را سرعت بخشد.

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: ما قابلیت تلافی جویانه مان را تقویت می کنیم تا بتوانیم تاسیسات کلیدی در هر کجا از کره شمالی را در صورت حملات هسته ای این کشور یا استفاده از سلاح کشتار جمعی تخریب کنیم.

این وزارتخانه در مجموع تصمیم دارد ظرف پنچ سال آینده ۲۶۱ میلیارد دلار در زمینه دفاعی هزینه کند که میانگین افزایش سالانه آن ۶.۸ درصد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.