خریدهای پرهزینه ژاپن در بودجه نظامی ۲۰۲۳

ژاپن در لایحه اش برای بودجه نظامی سال ۲۰۲۳ ضمن قصدش برای افزایش ۲۶ درصدی بودجه نظامی خود برنامه‌های مختلفی برای خرید انواع تسلیحات پیشرفته از جمله ۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ را دارد.

به گزارش پایگاه شبکه بلومبرگ، ژاپن در ضمن آغاز یک برنامه پنج ساله‌اش برای تقویت مواضع امنیتی خود، بودجه نظامی‌اش برای سال ۲۰۲۳ را بیش از یک چهارم افزایش داده و به ۶.۸۲ تریلیون ین (معادل ۵۱.۴ میلیارد دلار) می‌رساند.

امضای توافقنامه جدید میان امارات و اسرائیل

بر اساس این گزارش مقامات ژاپن همچنین بر اساس لایحه بودجه نظامی این کشور برنامه دارند تا موشک‌هایی با قابلیت حمله به کشورهای همسایه به دست آورده و یک جنگنده جدید را با انگلیس و ایتالیا توسعه دهند.

ژاپن قصد دارد برنامه‌هایی نیز برای تقویت و گسترش ذخایر مهمات و همچنین تقویت توانمندی ارتشش موسوم به "نیروی دفاع شخصی" برای استقرار سریع سرباز و تجهیزات در جزایر سمت جنوب غربی ژاپن در صورت بالا گرفتن تنشها با چین اجرا کند.

کابینه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن امروز جمعه بعد از اعلامیه چند روز قبل دولت وی درباره برنامه اصلاحات امنیتی برنامه مربوط به بودجه نظامی سال ۲۰۲۳ را تصویب کرد. دولت ژاپن در اعلامیه خود تصریح کرد که سقفی را که برای مدت چند دهه به میزان یک درصد تولید ناخالص داخلی برای بودجه نظامی رعایت می‌کرد کنار گذاشته است.

هر چند آمریکا به عنوان متحد ژاپن از این برنامه این کشور استقبال کرد، چین و کره شمالی به آنها اعتراض کردند و کره جنوبی نیز خواستار شفافیت بیشتر در برنامه های نظامی ژاپن شد.

لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۳ دولت کیشیدا همچنین اختلافات را در داخل حزب حاکم لیبرال دموکرات این کشور بر سر نحوه تامین منابع لازم برای برآورده کردن این افزایش بودجه نظامی تشدید کرد.

ژاپن بر طبق لایحه مربوط به این بودجه نظامی خود برنامه های پرهزینه مختلفی را در نظر گرفته از جمله اینکه اعتباراتی را صرف تحقیق و توسعه تجهیزات نظامی بدون سرنشین هوایی و دریایی می‌کند.

مقامات ژاپن بیش از ۲۰۰ میلیارد ین را برای خرید موشکهای کروز توماهاک ساخت شرکت آمریکایی ریتیون تکنولوژیز که قابلیت شلیک شدن از کشتی‌ها را دارند اختصاص داده و حدود ۵۰ میلیارد ین دیگر را هم برای خرید موشکهای هوا به زمین از شرکت آمریکایی لاکهید مارتین و شرکت نروژی کونگزبرگ در نظر گرفته اند.

یکی دیگر از موارد قابل توجه این بودجه نظامی ژاپن اختصاص ۲۵۰ میلیارد ین برای خرید ۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ شرکت لاکهید مارتین است.

در بودجه نظامی ۲۰۲۳ ژاپن ۸۲۸ میلیارد ین برای مهمات در نظر گرفته شده که ۳.۳ برابر بیشتر از مبلغ در نظر گرفته شده برای همین مورد در سال قبل است.

مقامات ژاپنی همچنین ۱۰۰ میلیارد ین برای توسعه مشترک یک جنگنده نسل بعدی با انگلیس و ایتالیا و ۵۸.۵ میلیارد ین هم برای تحقیقات درباره فن‌آوری موشکهای مافوق صوت اختصاص داده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.