سفیر مکزیک از پرو اخراج شد

با اعلام مکزیک در ارائه پناهندگی به خانواده رئیس جمهوری برکنار شده پرو، دولت لیما اعلام کرد که سفیر مکزیک "عنصر نامطلوب" است و به وی دستور داد تا ظرف ۷۲ ساعت این کشور را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه پرو به تحقیقات جنایی از "لیلیا پاردس"، همسر پدرو کاستیو، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور اشاره نکرد.

پاردس و دو فرزندش در سفارت مکزیک در لیما هستند. دولت پرو گفته که به خانواده رئیس جمهوری برکنار شده این کشور اجازه داده تا به مکزیک بروند اما بعدا می‌تواند از مکزیک درخواست کند که همسر کاستیو را استرداد کند، اگر او در نهایت در پرو با هر گونه اتهامی روبرو شد.

وزارت امور خارجه پرو همچنین در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود اعلام کرد که "پابلو مونروی"، سفیر مکزیک در لیما را به دلیل اظهارات مکرر عالی‌ترین مقام‌های این کشور درباره اوضاع سیاسی در پرو اخراج می‌کند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک گفته بود که برکناری کاستیو پس از تلاش وی برای انحلال کنگره پرو در هفتم دسامبر ۲۰۲۲، ناشایست بود.

قانونگذاران پرو، کاستیو را در همان روز از سمتش برکنار کرده و او دستگیر شد؛ وی همچنین با اتهام تلاش برای سوءاستفاده از قدرت به وسیله نقض قانون اساسی روبروست.

مقام‌های پرو گفته‌اند که اظهارات رئیس جمهوری مکزیک بیانگر مداخله در امور داخلی پرو است.

 مقام‌های مکزیک نیز گفته‌اند که سفارت این کشور لیما همچنان باز است و به صورت عادی به فعالیتش ادامه می‌دهد.

روز سه شنبه همچنین کنگره پرو از طرح برگزاری انتخابات زودهنگام در تلاش برای برطرف کردن تنش سیاسی در کشور که به برگزاری اعتراضات بزرگ خیابانی از زمان برکناری کاستیو منجر شده، حمایت کرد.

این طرح با ۹۱ رای موافق در کنگره ۱۳۰ عضوی پرو به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در آوریل ۲۰۲۴ است که قبلا قرار بود در ۲۰۲۶ برگزار شود.

این طرح با هدف افزودن یک بند به قانون اساسی پرو، باید توسط اکثریت دو سومی در جلسه سال بعدی کنگره مورد تایید قرار گیرد تا تصویب شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.