درخواست ویژه زلنسکی از کشورهای جهان

 یورونیوز گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از شرایط بسیار دشوار خط مقدم جبهه در مناطق اصلی دونباس، باهموت، سولدار، مارینکا و کرمینا خبر داد.

زلنسکی گفت: مدت‌هاست که در این مناطق که بمباران و آتش‌سوزی به آنها خسارتی وارد نکرده، هیچ جای قابل سکونتی باقی نمانده است.

وی نیروهای روسیه را «اشغالگر» خواند و مدعی شد: آنها عملا باهموت را ویران کردند؛ یکی دیگر از شهرهای دونباس که ارتش روسیه آنجا را به مخروبه بدل کرده است.

زلنسکی اضافه کرد: بگذارید یادآوری کنم که فرمول صلح از ۱۰ بخش تشکیل شده است؛ از امنیت هسته‌ای، بازگرداندن تمامیت ارضی کشور ما و امنیت انرژی گرفته تا بازگشت تمام زندانیان و تبعیدشدگان اسیر در خاک روسیه.

وی افزود: هم‌اکنون این یکی از وظایف اصلی کشور ماست تا جهان را در اجرای قطعی فرمول صلح همراه و دخیل کنیم. باید پرچم اوکراین را به تمام شهرها و جوامع اوکراین برگردانده و از امنیت تمام نسل‌های اوکراین پس از این جنگ، اطمینان حاصل کنیم.

وی همچنین در اظهارات خود از جهان خواست تا همچنان در فرایند دستیابی به صلح مشارکت داشته باشد.

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: امروز در کی‌یف کنفرانسی برگزار شد که در جریان آن، برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای اجرای عدالت، پاسخگو کردن روسیه و یافتن سازوکارهایی برای آزادکردن تمام اسرای محبوس(در روسیه) کار کردیم. حمایت کشورها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری را پشت خودمان حس می‌کنیم.

اظهارات زلنسکی درباره آزادی اسرای اوکراینی پس از آن مطرح شده است که وزارت خارجه روسیه پنجشنبه هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که روند مبادله و استرداد «ویکتور بوت» روس با «بریتنی گرینر» بسکتبالیست آمریکایی در راستای توافق تبادل زندانیان میان روسیه و آمریکا انجام شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.