مشارکت دفاعی ایران و روسیه آمریکا را نگران کرد

بنا بر گزارش الجزیره، ایالات متحده نسبت به تعمیق روابط دفاعی بین مسکو و تهران هشدار داده و روسیه را به ارائه کمک‌های نظامی پیشرفته به ایران از جمله سیستم‌های دفاع هوایی متهم کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره این اتهامات، گفت که روسیه به ایران «سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را ارائه می‌کند که روابط آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می‌کند».

واشنگتن قبلا نسبت به همکاری امنیتی ایران و روسیه هشدار داده بود، اما روز جمعه نسبت به روابط گسترده‌ای شامل تبادل تجهیزاتی مانند هلیکوپترها و جت های جنگنده و همچنین پهپادها که منجر به تحریم‌های جدید آمریکا شده، ابراز نگرانی کرد.

2022-11-28T202140Z_1222484645_RC26VX9VQCHI_RTRMADP_3_USA-BIDEN-1024x654

کربی ادعا کرده روسیه و ایران در حال بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه هستند و از سوی دیگر  روسیه در حال آموزش خلبانان ایرانی بر روی جنگنده سوخو-35 است و ایران احتمالاً ظرف یک سال این هواپیما را تحویل خواهد گرفت. کربی گفت: «این جنگنده‌ها موقعیت نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای آن به طور قابل توجهی تقویت خواهند کرد».

پیش از این قدرت‌های غربی ادعا کرده اند ایران هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه تحویل می‌دهد، در حالی که تهران این ماجرا را اکیدا تکذیب کرده است.

کربی هم‌چنین گفت که ایالات متحده سه نهاد مستقر در روسیه را که در «خرید و استفاده از پهپادهای ایرانی» فعال هستند، تحریم خواهد کرد.  این تحریم ها شامل نیروهای هوافضای روسیه، مرکز دولتی 924  هوانوردی بدون سرنشین و فرماندهی هوانوردی حمل و نقل نظامی می شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای درباره تحریم‌ها گفت: «ایالات متحده به استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارد برای ایجاد اختلال در این نقل‌وانتقالات و تحمیل عواقب بر افرادی که در این فعالیت‌ها مشغول هستند، ادامه خواهد داد».

ماه گذشته، تهران تائید کرد که پهپادهای خود را به روسیه فرستاده است، اما تاکید کرد که این پهپادها قبل از حمله مسکو به اوکراین تهیه شده است.

کربی هم‌چنین مدعی شد که به اعتقاد ایالات متحده، ایران در حال بررسی فروش «صدها موشک بالستیک» به روسیه است.

f8deaef83ae3d2de1825b3f2d371e918

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، معاملات به اصطلاح او «ناپسند» بین مسکو و تهران را هدف قرار داد و در بیانیه‌ای مدعی شد ایران در ازای «حمایت نظامی و فنی» مسکو، هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه فرستاده است. کلورلی ادعا کرد این تهدیدی برای شرکای خاورمیانه‌ای ما محسوب می‌شود  و قول داد بریتانیا این اتحاد [از نظر غربی‌ها] ناامیدکننده را عیان خواهد کرد.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل هم ادعا کرده: «انگلیس معتقد است که خرید تسلیحات از ایران مغایر با توافقات بین‌المللی است و فراتر از پهپادها، روسیه در حال تلاش برای دریافت موشک‌های بالستیک از ایران و همچنین تلاش برای معامله با کشورهایی مانند کره شمالی است».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.