مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا چه بود؟

اداره کل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به مصوبات نوزدهمین کارگروه مواقع اضطراری آلودگی هوا از تداوم ممنوعیت مازوت‌سوزی و جلوگیری از تردد کلیه موتور سیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی خبر داد.

براساس اعلام اداره کل محیط زیست استان تهران نوزدهمین جلسه کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا امروز (۱۸ آذرماه) با توجه به پایداری، سکون نسبی جو وکاهش کیفیت هوا برای کلیه شهرستان‌های استان به جز شهرستان‌های فیروزکوه ودماوند تشکیل شد.

براساس مصوبات این جلسه طی روزهای شنبه و یکشنبه (۱۹ و ۲۰ آذرماه) کلیه مهدکودک‌ها و مراکز پیش دبستانی تعطیل خواهد بود همچنین فعالیت‌های آموزشی مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. بدین جهت با توجه به تعطیلی مهدکودک‌ها و مراکز  پیش دبستانی مدیران با مرخصی اولیای کودکان موافقت کنند.

در همین راستا فروش مجوزهای روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک توسط شهرداری تهران انجام نخواهد شد.

پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راه فاتب، از تردد شبانه کامیون‌ها به جز کامیون‌های حامل سوخت، مواد غذایی و مواد فاسد شدنی، جلوگیری خواهند کرد همچنین پلیس راهور تهران بزرگ باید نسبت به جلوگیری از تردد کلیه موتور سیکلت‌ها، خودروهای دودزا، فاقد معاینه فنی و وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی اقدامات لازم را انجام دهد.

شهرداری تهران نسبت به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری، اقدام خواهند کرد همچنین شهرداران استان باید نسبت به جلوگیری از  فعالیت‌های عمرانی، پسماند سوزی، سوزاندن شاخ و برگ درختان که موجب تشدید آلودگی هوا می شود، اقدامات لازم را انجام دهند و نظارت ویژه داشته باشند.

ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در کلیه واحدهای نیروگاهی، صنعتی ، تولیدی ، معدنی و خدماتی استان همچنان ادامه خواهد داشت همچنین کلیه فعالیت‌های واحدهای تولید بتن آماده، شن، ماسه و آسفالت ممنوع است.

شرکت گاز استان نیز باید  نسبت به تداوم تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گاز رسانی که فعالیت آن‌ها در این شرایط ضروری است اقدام لازم را انجام دهد.

سازمان صدا و سیما، رسانه‌ها و روابط عمومی کلیه دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به اطلاع رسانی لازم درباره توصیه‌ها، جلب همکاری و مشارکت عمومی برای پرهیز از اقدامات منجر به آلودگی هوا ، رعایت نکات بهداشتی ویژه شرایط اضطرار آلودگی هوا، کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری اقدام کنند.

همچنین لازم است شهروندان از هرگونه فعالیت ورزشی در محیط‌های باز خودداری کنند همچنین استفاده از ماسک‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط آحاد مردم و به ویژه  گروه‌های حساس مانند کودکان، افراد سالمند، بیماران قلب و تنفسی، زنان باردار همچنین شاغلین پلیس راهور و شهرداری ها و ... که بیشترین مواجهه با آلودگی هوا و حضور در فضای باز دارند، ضرورت دارد.

به جهت امدادرسانی به شهروندان پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر در مناطق پرتردد شهر، جانمایی خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.