واکنش دانشگاه علامه طباطبایی به خودکشی یک دانشجو

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به برخی شایعات و ابهامات مطرح شده درباه خودکشی یکی از دانشجویان این دانشگاه تاکید کرد: دانشجوی متوفی این دانشگاه به هیچ وجه فرد سیاسی نبوده و از امکانات خوابگاهی دانشجویی نیز بهره‌مند بوده است.

روز گذشته - پنج شنبه ۱۷ آذرماه - دانشگاه علامه طباطبایی تهران از درگذشت یکی از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی این دانشگاه در یک اقدام آسیب رسان به خود خبر داد و اعلام کرد که عبدالله معتمدی، رییس دانشگاه، هیئتی را مامور پیگیری و تحقیق درباره جزییات این حادثه تلخ کرده است.

برخی اساتید دلداده فرهنگ آمریکایی هستند، باید از صحنه دانشگاه‌ها پاک شوند

اما با گذشت چند ساعت از فوت این دانشجو برخی گمانه زنی‌ها و مسائلی در خصوص علت مرگ این دانشجو مطرح شده است از جمله آنکه علت خودکشی این دانشجوی همدانی عدم اختصاص خوابگاه بوده و یا اینکه، این دانشجو در فضای عمومی دانشگاه و نمازخانه دانشگاه زندگی می‌کرده است یا سیاسی بودن این اتفاق را به عنوان یک شائبه مطرح کرده اند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تشریح جزئیات این حادثه و رد برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی تاکید کرد: این دانشجوی متوفی دارای خوابگاه بوده است، ضمن اینکه اصلا فرد سیاسی نبوده و فاقد هرگونه سابقه فعالیت سیاسی است.

مهدی واحدی با بیان اینکه، این دانشجو ورودی سال ۱۳۹۴ در رشته حقوق بوده است، افزود: این دانشجو که در حال گذران ترم ۱۴ خود بود، پیش از این و از سال ۱۳۹۷ به علت برخی مسائل از جمله افکار خودآسیب رسان تحت نظر مرکز مشاوره دانشگاه علامه بود و دارو مصرف می کرد که تمام مستندات آن موجود است.

وی با اشاره به اینکه، این دانشجو به دلائل برخی مسائل شخصی وقفه‌ای در تحصیل داشت، ادامه داد: با وجود آنکه از سنوات تحصیلی این دانشجو گذشته بود، اما کمیسیون موارد خاص دانشگاه علامه با درخواست آن مرحوم برای گذراندن 6 واحد درسی باقیمانده موافقت کرد تا بتواند فارغ التحصیل شود.

زندگی دانشجوی متوفی در نمازخانه تنها یک شایعه است

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به برخی ابهامات مطرح شده در برخی شبکه های مجازی در خصوص علت این دانشجو مبنی بر اینکه به این دانشجوی همدانی خوابگاه تعلق نگرفته بود و در فضای عمومی دانشگاه و نمازخانه دانشگاه زندگی می کرد،اشاره کرد و ضمن رد این موارد گفت: با وجود آنکه سنوات مجاز این دانشجو گذشته بود، اما از خوابگاه دانشگاه برخوردار بود.

امام جمعه شیراز: تقریبا داریم به بی اثر شدن تحریم ها می رسیم

واحدی تاکید کرد: طبقه خوابگاه محل استقرار، اتاق مربوطه و سه نفر از هم اتاقی های این دانشجو، تخت، کتاب ها و اقلام و لوازم این دانشجو کاملا مشخص هستند و همه این موارد از جمله دست نوشته های باقیمانده از این دانشجو که در بخشی از مادر خود حلالیت خواسته است نیز به رویت برادر بزرگتر این دانشجو به عنوان نماینده خانواده در مراجعه به این دانشگاه رسیده است.

وی گفت: با وجود اینکه مرکز مشاوره دانشگاه در حد امکانات، توان و شرایط موجود از این دانشجو مراقبت می کردند اما آن مرحوم متاسفانه تصمیم خود را برای خودکشی گرفته بود، به طوری که در لحظات پایانی بیش از ۲۰ ساعت در اتاق خود حضور نداشته و هم اتاقی های این دانشجو نیز از وی اطلاعی نداشتند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین تصریح کرد: آن مرحوم ساعت های پایانی زندگی خود را به منظور مقدمه سازی برای خودکشی، در یکی از اتاق‌های زیرین خوابگاه سپری کرده است.

وی افزود: ما نیز ساعت یک بعدازظهر روز پنجشنبه متوجه شدیم که این دانشجو خود را در یکی از اتاق های طبقه زیرین خوابگاه حلق آویز کرده و درب ورودی اتاق را نیز از داخل قفل کرده بود و متاسفانه همین باعث شد که مسوولان خوابگاه چندساعت پس از خودکشی متوجه این اتفاق شوند.

واحدی همچنین با بیان اینکه، این دانشجو مجرد بوده است، افزود: طبق صحبت هایی که با هم اتاقی های این دانشجو شده است، آن مرحوم هیچگونه رفتار حادی که دال بر خودکشی باشد از خود بروز نداده بود جز اینکه در روزهای پایانی حیات مقداری بیشتر در خود فرو رفته بود و کمتر با دیگران ارتباط می‌گرفت.

دانشجوی متوفی اصلا فرد سیاسی نبوده است

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه در خصوص اینکه، برخی ادعا کرده‌اند که «مرکز مشاوره به شکل مناسب نتوانسته‌است از این دانشجو مراقبت کند و یا اینکه به دلیل اینکه مراکز مشاوره و بهداشت اطلاعات دانشجویان با اختلالات روانی را به مراکز امنیتی گزارش می دهند و به همین دلیل دانشجویان از مراجعه به این مراکز امتناع می کنند»، طرح این مسائل را بی اساس دانست و گفت: به طور حتم مراکز مشاوره دانشجویی تا اندازه‌ای از توان پیگیری و مراقبت از دانشجویان بیمار را دارند.

واحدی افزود: این مراکز به جد ملزم به رعایت اصل محرمانگی در اطلاعات دانشجویان هستند، به طوری که تنها پزشک یا مسوول خوابگاه از شرایط دانشجو اطلاع دارند؛ حتی تا هنگامی این اتفاق افتاد بنده به عنوان معاون دانشجویی به دلیل محرمانه بودن پرونده از وضعیت روانی آن مرحوم اطلاعی نداشتم.

وی در ادامه همچنین تاکیدکرد: آن مرحوم فاقد هرگونه سابقه فعالیت سیاسی است و اصلا فرد سیاسی نبود و هیچ گونه پرونده و سابقه ای در این زمینه حتی در اتفاقات اخیر این دانشگاه نداشته است.

واحدی همچنین درباره اینکه آیا رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هیئتی را مامور پیگیری این حادثه کرده است، گفت: این طور نبوده که تیمی برای رفع شائبه‌ای تشکیل شده باشد بلکه بر اساس پروتکل‌های موارد بحرانی این تیم تشکیل شده است.

به گفته وی، این هیئت که به طور معمول در اینگونه حوادث به عنوان کمیته مدیریت بحران تشکیل می شود، تمام فرایندهای این مسئله را به منظور روشن شدن هرآنچه که اتفاق افتاده با هماهنگی نهادهای قانونی به شکل میدانی انجام داده است.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان درگذشت این دانشجو را که به منظور حفظ حرمت متوفی و خانواده وی از ارائه مشخصات آن مرحوم امتناع شده، به خانواده، دوستان و دانشگاهیانش تسلیت گفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.