بیانیه وزارت دفاع انگلیس درباره پهپادهای ایرانی در اوکراین

وزارت دفاع انگلیس روز جمعه با صدور بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که ارتش روسیه احتمالا محموله پهپادهای جدیدی را از ایران دریافت کرده است.

در بیانیه رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر، ادعا شده است: برای نخستین بار در سه هفته گذشته، گزارش‌هایی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ساخت ایران منتشر شده است. این وقایع هنوز باید بررسی شوند، اما به احتمال زیاد ذخایر قبلی روسیه از چند صد فروند شاهد-۱۳۱ و ۱۳۶ به پایان رسیده و اکنون انبار تسلیحاتی خود را از نو پر کرده است.

در این بیانیه ادعا شده است که در ششم و هفتم نوامبر، فرماندهی ارتش اوکراین حملات ۱۴ پهپاد از نوع شاهد-۱۳۶ را گزارش کرده است.

بر اساس این بیانیه ادعایی، آخرین گزارش حملات پهپادی روسیه مربوط به ۱۷ نوامبر است که ادعا شد پهپادهای ایرانیِ ارتش روسیه در آسمان اوکراین مشاهده شدند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، تصریح کرد: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.

امیرعبداللهیان در آخرین گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود تاکید کرد: مراقب باشد که تحت تاثیر برخی سیاستمداران تندروی اروپا قرار نگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.