توییت نماینده جمهوری‌خواه کنگره علیه بایدن

دیلی میل گزارش داد، تیلور گرین در توییتی نوشت: دلیلی دیگر برای استیضاح جو بایدن. رئیس‌جمهور آمریکا ویکتور بوت دلال اسلحه روسی را معامله کرد، یک تفنگدار آمریکایی را در زندان روسیه رها کرد و یک بسکتبالیست حرفه‌ای را به خانه آورد.

او افزود: ویکتور بوت اکنون چند نفر را خواهد کشت چون بایدن او را آزاد کرده است؟

گرینر روز پنجشنبه با میانجیگری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و شیخ محمد بن زاید حاکم امارات متحده عربی آزاد شد.

این ورزشکار بسکتبال زنان آمریکا به دلیل به همراه داشتن مواد مخدر (حشیش) در فرودگاه روسیه بازداشت و ۱۰ ماه را در بازداشت گذراند.

به عنوان بخشی از روند تبادل زندانی بین مسکو و واشنگتن، دولت بایدن ویکتور بوت یک تاجر بین‌المللی و افسر ارتش شوروی سابق را که در حال گذراندن حکم ۲۵ سال زندان در آمریکا بود، آزاد کرد.

بوت در سال ۲۰۱۱ به اتهاماتی شامل توطئه برای ارائه حمایت مالی یا تسلیحاتی به یک سازمان تروریستی خارجی، توطئه برای کشتن آمریکایی‌ها، پولشویی و کلاهبرداری دیجیتالی محکوم شده بود.

خشم تیلور گرین از آزادی بوت منعکس کننده انتقاد سایر جمهوری‌خواهان ارشد و حتی برخی از دموکرات‌هاست که مبادله زندانیان و اولویت دادن ادعایی رئیس جمهور ۸۰ ساله به آزادی گرینر بر سایر آمریکایی‌های تحت بازداشت روسیه مانند پل ویلان تفنگدار سابق را که در سال ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شد، محکوم کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز پنجشنبه شب در پستی در شبکه‌های اجتماعی، مبادله گرینر با بوت را احمقانه و مایه شرمساری برای آمریکا و اقدامی غیروطن‌پرستانه خواند.

رئیس جمهور ۷۶ ساله پیشین آمریکا در شبکه اجتماعی (Truth Social)، نوشت: این چه نوع معامله‌ای است که بریتنی گرینر بازیکن بسکتبالی که آشکارا از کشور ما متنفر است را با مردی که یکی از بزرگ‌ترین دلالان اسلحه در سراسر جهان و مسئول ده‌ها هزار کشته و زخمی است مبادله می‌کند؟ چرا پل ویلان تفنگدار سابق در این معامله کاملا یک‌طرفه گنجانده نشد؟ چه شرمساری احمقانه و غیروطن‌پرستانه‌ای برای آمریکا!!!

کوین مک کارتی رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز پنجشنبه شب آزادی بوت را هدیه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواند که جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد.

سناتور باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز از تصمیم بایدن مبنی بر مبادله بوت با گرینر انتقاد کرد و در بیانیه‌ای نوشت: ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم که آزاد کردن بوت و بازگرداندن او به جهان، تصمیمی عمیقا نگران‌کننده است.

بایدن روز پنجشنبه گفت که آوردن پل ویلان به خانه جزء گزینه‌هایی که او می‌توانست از میان آن گزینه‌ها انتخاب کند، وجود نداشت.

رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: این یک انتخاب نبود که کدام آمریکایی را به خانه بازگردانیم. عملکرد روسیه در قبال پرونده ویلان کاملا متقاوت از عملکرد آنها درباره پرونده گرینر است اما ما همچنان با حسن نیت به مذاکره برای آزادی ویلان ادامه می‌دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.