کنایه روزنامه اصولگرا به اصلاح طلبان/ کاش حداقل اینجا هم تابع اروپایی‌ها باشید!

هفته‌نامه اکونومیست، چاپ لندن روی جلد خود طرحی از نقشه اروپا را که یخ زده و قندیل بسته منتشر کرده تا وضعیت زمستان اروپا و بحران گازی آن قاره را به تصویر بکشد.

چندی پیش روزنامه شرق با استناد به گزارشی از یورونیوز که آن هم مبتنی بر قیمت لحظه‌ای گاز بود، نوشت: «زمستان سخت اروپا رخت بربست و قیمت گاز منفی شد؛ اتفاقی غیرمنتظره که یورونیوز از آن با عنوان پایان فرضیه زمستان سخت نام برد و نوشت که مخازن گاز اروپا پر شد و قیمت گاز تحویل نقدی برای لحظاتی منفی شد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌های رسمی حاکی از روند تصاعدی ناترازی گاز در ایران است و چندی پیش کمیسیون انرژی مجلس نسبت به این موضوع هشدار داده بود.»

ذوق روزنامه شرق در حالی است که یورونیوز برای اثبات غلبه اروپا بر بحران گازی پیش رو، صرفاً به منفی شدن نرخ گاز در معاملات آتی گاز در مصرف ماهانه یک خانه در اروپا استناد کرده، در صورتی که این رویداد اتفاقی و لحظه‌ای و بسیار کوچک بوده است و قابل تعمیم جغرافیایی و زمانی نیست.
گاز اروپا از روسیه تأمین می‌شد که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تنش‌های جدی در روابط روسیه با اروپا، این کشور صادرات گاز به اروپا را متوقف کرد. ایران در نظر داشت با عملیات رسانه‌ای و با استفاده از نیاز اروپا به گاز در زمستان، امتیازاتی در برجام و موضوع تحریم‌ها از اروپا بگیرد، اما اصلاح‌طلبان در رسانه‌های خود مقابل آن قد کشیدند و طرف اروپا را گرفتند و مصرانه تأکید کردند که اروپا مشکل گازی ندارد.
در حالی که خود اروپایی‌ها نگران بحران گازی در زمستان بودند و آن را هم علنی و صریح بیان می‌کردند، اصلاح‌طلبان با کلیدواژه‌هایی مانند «سراب زمستانی» یا «فرصت‌سوزی» این موضوع را رد می‌کردند. مثلا عباس عبدی نوشت: «یک گروه بسیار کوچک، ولی پرنفوذ و البته غیرمسئول در ساختار قدرت وجود دارند [بخوانید منتقدان برجام روحانی]مدتی است که در کنار مخالفت گاه‌وبیگاه خود با برجام مسیر جدیدی را ریل‌گذاری کرده‌اند. مسیری که می‌توان آن را سراب زمستانی نامید. هدف آنان این است که با به تأخیر انداختن توافق برجام، مدعی شوند که توافق بهتری در زمستان در انتظار ایران است و این سرابی بیش نیست.» او با طرح اینکه «اروپا مشکل نفت ندارد که با آزاد کردن نفت ایران حل شود.» نوشت: «اروپایی‌ها به مسائل خودشان بهتر از ما واقف هستند و اگر چنین خطری آنان را تهدید کند و توان تأثیرگذاری داشته باشند، حتماً اکنون آن را انجام می‌دهند و نمی‌گذارند برای زمستان.» یا فیاض زاهد که گفت: «اروپایی‌ها با اقدام‌های روسیه یا مواضعی که اتخاذ می‌کنند، زمینگیر نمی‌شوند. در این میان هم گره زدن برجام به این موضوع و تأکید بر تبعات فصل زمستان و مسائل حاشیه‌ای آن کردن چندان به نفع ما نیست و اصولاً نباید این مسئله را به برجام و اصل مذاکرات گره زد.»
از این اظهارنظرات از سوی اصلاح‌طلبان زیاد انجام گرفت، اما حالا نشریه معتبر مستقر در لندن هم تصویری یخ زده از نقشه اروپا منتشر می‌کند. کاش اصلاح‌طلبان حداقل در این موارد هم تابع اروپایی‌ها باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.