سند مهندسی فرهنگی کشور در آذربایجان شرقی با تامین اعتبار عملیاتی می‌شود

دنیای اقتصاد-تبریز: محمد فرشکاران روز چهارشنبه در نشست تخصصی اعضای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان‌های البرز، همدان، زنجان و آذربایجان‌شرقی، در تبریز اظهار کرد: با توجه به تدوین سند بالادستی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تلاش کرده‌ایم برش استانی این سند را در پنج محور اساسی تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کمیته تخصصی مسـئله‌یابی فرهنگی استان، مسـائل اساسـی فرهنگـی اسـتان را از طریق گـردآوری و بررسـی اسـناد و مطالعـات پیشـین و پس از برگزاری جلسـات فشـرده علمی و مشـورتی، احصـاء و ضمـن طـرح در جلسـه شـورای فرهنـگ عمومـی اسـتان در پنج محور به شـرح ذیـل تصویـب کرد:

۱ .تشـدید فقـر فکـری و جابجایـی ارزش‌هـا و ضـد ارزش‌ها در حـوزه «اخلاق و فرهنگ عمومی»

۲ .تضعیـف بنیـان خانـواده و ضعـف مهارتی در حوزه «سـبک زندگـی اسلامی ایرانی»

۳ .ضعـف محتوایـی و مدیریتی در حوزه «فضای مجازی»

۴ .ضعـف در حمایت، تولید و توزیع محصولات فرهنگی؛ متناسـب با مصارف و نیازهای فرهنگی

۵ .کـم توجهـی بـه ظرفیت‌هـا و فرصت‌هـا در حـوزه «هویـت فرهنگـی، محلـی و بومـی»

فرشکاران ادامه داد: پس از احصاء مسایل استان، برای هر مسأله پنج اقدام طراحی و تصویب شد و برای هر اقدام برنامه عملیاتی و نگاشت نهادی اجرایی سازی نقشه طراحی شد.

وی افزود: تعداد ۳۹ برنامه و فعالیت از این محورها احصاء شده و پنج کمیته تخصصی و ۱۱ دستگاه اجرایی درگیر این سند هستند.

فرشکاران در ادامه به اهمیت فرهنگ در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اشاره و اضافه کرد: فرهنگ باید در دو بعد فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اذعان داشت: تمام الگوهای پیشرفت و توسعه در سایه ارتقاء فرهنگی شکل می‌گیرد و در صحنه های مختلف اقتصادی جامعه هم فرهنگ، اهمیت خود را نشان می دهد.

فرشکاران یادآور شد: در طول چهار دهه گذشته در حوزه فرهنگ اقداماتی صورت گرفته، اما گستردگی حوزه فرهنگ زیاد است و نمی توان در این بخش با سرمایه گذاری های سریع به نتایج آنی و فوری دست یافت.

وی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار اساسی در حوزه فرهنگ گسست نسلی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر حلقه های ایجادی و ایجابی فرهنگ به صورت منطقی کنار هم قرار بگیرند پاسخگویی فرهنگ هم میسر خواهد شد.

فرشکاران اظهار کرد: ظرفیت های فرهنگی کشور بسیار بالا بوده و اندکی تغییر مسیر و فرایندها می تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی هویت، خودباوری و اعتقاد به اهداف را ناشی و ساطع از فرهنگ دانست و گفت: نگرش محتوایی در حوزه فرهنگ قطعا کارساز خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.