اظهارات صدراعظم آلمان درباره با افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران

صدراعظم آلمان در اظهاراتی مداخله‌جویانه با اشاره به اینکه تلاش‌های بیشتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باید انجام شود،‌ افزایش غنی‌سازی توسط ایران را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اولاف شولتس - صدراعظم آلمان، روز جمعه در کنفران خبری مشترک با الیزابت بورن - نخست‌وزیر فرانسه، ابراز کرد: سیاست غنی‌سازی ایران بار دیگر بر اهمیت بکارگیری تمام توان جهت اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا تسلیحات موشکی که توانایی حمل آن را دارند،‌ تاکید می‌کند.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یکی از "اهداف اصلی" آلمان،‌ فرانسه و دیگر متحدان غربی ازجمله آمریکا و انگلیس است.

سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام به تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو کرد و صبح روز دوشنبه تولید آن به مرحله پایداری رسید.

اقدامات ایران در فردو بدین شرح است:

آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR در این مجتمع که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.

 آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت ۸ زنجیره جدید که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.  

 غنی سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد. 

همچنین در دومین اقدام در واکنش به قطعنامه مذکور، ایران دو آبشار دیگر IR-۲m و IR-۴ را در سایت نطنز بازبینی و گازدهی کرد و دو آبشار دیگر از این ماشین‌ها برای گازدهی آماده شده است.

 اقدامات صورت گرفته در نطنز  بدین شرح است:

گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-۲m و IR-۴.

-  شروع پاسیواسیون دو زنجیره دیگر از همین نوع (IR-۲m و IR-۴) که در روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید.  

آغاز روند راه‌اندازی واحد B۱۰۰۰ با ظرفیت ۸ واحد با توجه به اینکه تکمیل این اقدام باتوجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.