قول مهمی که بایدن به اردوغان داد!

 دیلی صباح گزارش داد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ابتدای این دیدار به دلیل حمله تروریستی رخ داده در استانبول به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تسلیت گفت. وی همچنین از همتای ترکیه‌ای خود به دلیل تلاش‌هایش درخصوص توافق غلات میان روسیه و اوکراین تشکر کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن و اردوغان توافق کردند که «توافق غلات» نقشی حیاتی در تقویت امنیت غذایی جهانی ایفا می‌کند و بر اهمیت ادامه کار بر روی این توافق تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، بایدن از تلاش‌های اردوغان در خصوص توافق غلات قدردانی کرد.

در ۲۲ ژوئیه، ترکیه میزبان نشستی برای امضای قراردادهای چندجانبه بود که شامل رفع محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات غلات و محصولات غذایی روسیه و اجازه صادرات غلات اوکراینی بود.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رهبران دو کشور همچنین در مورد تداوم هماهنگی نزدیک بین دو کشور در مورد موضوعات مرتبط با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سایر موضوعات مبرم در سطح منطقه و جهان گفتگو کردند.

در همین زمینه، ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که بایدن به اردوغان اطلاع داده است که دولتش به حمایت از روند تامین جنگنده‌های آمریکایی «اف-۱۶» به ترکیه ادامه خواهد داد و در عین حال خاطرنشان کرد که ترکیه "بازیگر مهمی" در روند عضویت سوئد در ائتلاف نظامی ناتو به‌شمار می‌آید.

جو بایدن در پایان افزود: «از خرید آنکارا حمایت می‌کنیم و قانونگذاران آمریکایی را متقاعد خواهم کرد تا جنگنده‌های اف-۱۶ را به نیروی هوایی ترکیه تحویل دهند.»

در تاریخ ۲۲ ژوئیه، سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین توافقنامه‌ای را در استانبول با یکدیگر امضا کردند تا بدین ترتیب صادرات غلات را از سه بنادر اوکراین در دریای سیاه از سربگیرند؛ اقدامی که در ماه فوریه به دلیل حمله روسیه به اوکراین متوقف شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.