یک نشست محرمانه/ ماموریت تازه بلینکن در پکن

«تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ سرد جدید»، «خط و نشان شی برای بایدن»، «نشست اطلاعاتی روسیه و آمریکا در آنکارا»، «اتهام ترکیه به پ ک ک»، «شایعات پیرامون بستری شدن لاوروف»، «بازدید زلنسکی از خرسون»، «سفر نمایندگان آژانس به ایران»، «تحریم های اروپایی جدید علیه ایران»، «تصویب قطعنامه سازمان ملل در مورد غرامت روسیه به اوکراین»، «جمهوری خواهان در یک قدمی فتح مجلس نمایندگان» و «اظهرات جدید رابرت مالی علیه ایران» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

خبر بد از برجام به بازار دلار

تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ سرد جدید؛ ماموریت تازه بلینکن در پکن

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و شی جین پینگ، همتای چینی اش روز دوشنبه در یک دیدار سه ساعته در باب تایوان و کره شمالی رایزنی کردند که هدف از آن پایان تنش ها و جلوگیری از وقوع جنگ سرد جدید است. به نوشته رویترز، در میانه اختلاف های رو به افزایش چین و آمریکا درباره موضوعاتی مرتبط به حقوق بشر، حمله روسیه به اوکراین، و حمایت از صنایع داخلی، دو رهبر متعهد شده اند که ارتباط های بیشتری داشته باشند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای ادامه مذاکرات قرار است به پکن سفر کند. بایدن پس از گفتگو با شی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی گفت، ما به شدت رقابت خواهیم کرد، اما من به دنبال درگیری نیستم، بلکه خواهان مدیریت مسئولانه رقابت ها هستم. پکن مدت ها است که تاکید دارد که تایوان بخشی جدایی ناپذیر چین است و چین این جزیره خودمختار را در اختیار خود در می آورد. چین توسل به زور برای ضمیمه کردن این جزیره را رد نکرده است. پکن در سال های اخیر بارها ایالات متحده را به تشویق تایوان برای به دست آوردن استقلال متهم کرده است.

افشاگری درباره مذاکرات مخفیانه آلمان با ایران

خط و نشان رهبر یکه تاز اژدهای زرد برای بایدن، از خط قرمز ما عبور نکن!

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در نخستین دیدارش حضوری اش از سال 2017 با جو بایدن، همتای آمریکایی اش گفت که مسئله تایوان هسته اصلی منافع اصلی چین و خط قرمز این کشور در روابط دوجانبه پکن و واشنگتن است که نباید از آن عبور کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، شی در این نشت گفت که مسئله تایوان سنگ بنای سیاسی روابط چین و آمریکا و اولین خط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد. پکن تایوان را بخش جدایی ناپذیر چین می داند. اظهارات شی در پاسخ به موضع بایدن به اقدام های قهری و تهاجمی فزاینده چین در ارتباط با تایوان، روش های اقتصادی غیر بازاری پکن و نقض حقوق بشر توس این کشور در سین کیانگ، تبت و هنگ کنک مطرح شد.شی در این دیدار خطاب به بایدن گفت پین و ایالات متحده باید تاریخ در اینه دیدهد آینده آنها بدین طریق هدایت شود.

یک نشست محرمانه؛ هشدار هسته ای  برنز به روسیه

به گفته یکی از مقام های کاخ سفید، ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در جریان مذاکرات روز دوشنبه با رئیس سازمان جاسوسی پوتین درباره عواقب و پیامدهای منفی استفاده از سلاح های هسته ای هشدار داد و موضوع تبادل زندانیان آمریکایی در روسیه را مطرح کرد. خبرگزاری رویترز نوشت، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفتگو با خبرگزاری های روس تایید کرد که نشست آمریکا و روسیه در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شده است. با این همه پسکوف از ارائه جزئیات بیشتر درباره حاضران و موضوع بحث خودداری کرد. مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود گفت که برنز در گفتگو با همتای روسی خود بر حساسیت های آمریکا در باب استفاده از سلاح هسته ای توسط روسیه تاکید کرد. از زمان حمله روسیه به اوکراین این اولین تماس در سطوح بالا و رودرو میان رهبران دو کشور بود.

ترکیه پ ک ک را عامل حمله به استانبول معرفی کرد؛ پ ک ک، غیر نظامی ها را هدف قرار نمی دهیم

ترکیه مدعی است که گروه شبه نظامی پ ک ک و گروه های وابسته بدان که تحت حمایت آمریکا قرار دارند در بمب گذاری استانبول که حداقل شش کشته و 81 زخمی برجای گذاشته دست داشتند.وزیر کشور ترکیه در ادامه واشنگتن را به دلیل حمایت از این گروه به بهانه مقابله آنها با داعش به چالش کشید. همزمان شاخه مسلح حزب کارگران کردستان بلافاصله پس از این طرح این اتهام، هرگونه نقش داشتن در این حمله تروریستی را رد کرد.این گروه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در این حادثه نقش نداریم و مردم به خوبی می دانند که ما غیر نظامی ها را هدف قرار نخواهیم داد.ساعاتی قبل تر ترکیه مدعی شد که یک شهرند سوری را به عنوان مظنون این حمله معرفی کرده و گفته است که او با گروه پ ک ک در ارتباط بوده است.

لاوروف به جای نشست 20 روانه بیمارستان شد؟ 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  گزارش اسوشیدتدپرس مبنی بر انتقال او به بیمارستان به دلیل عارضه قلبی را تکذیب کرد و روزنامه نگاران غربی را به واسطه آنچه انتشار گزارش های نادرست خواند، به چالش کشد. پیشتر، آسوشیدتدپرس به نقل از مقام های اندونزی نوشت که لاوروف پس از ورود به جزیره بالی برای نشست  گروه بیست  به بیمارستان منتقل شده است. این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع آگاه تاکید کرد که لاوروف 72 ساله درگیر عارضه قلبی شده و تحت درمان قرار دارد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تکذیب این خبر آن را جعلی خواند. لاوروف در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت که خبرنگاران غربی یک دهه است که دروغ می نویسند. او این گزارش را نوعی بازی سیاس قلمداد کرد که تازگی هم ندارد.

زلنسکی در خرسون ازآغاز پایان جنگ گفت

زلنسکی روز دوشنبه وارد شهر آزاد شده خرسون شد و خروج روسیه از این جغرافیا را آغاز پایان جنگ خواند، به نوشته خبرگزاری اسوشیدتدپرس، زلنسکی اذعان کرد که سربازان اوکراینی برای آزاد سازی خرسون بهای سنگینی متحمل شدند. با این همه بازپس گیری این سرزمین یکی از بزرگ ترین موفقیت های نظامی اوکراین در این نبرد 9 ماهه بود که ضربه ای جدی به کرملین وارد کرد، به باورش این وضعیت می تواند سکویی پرتاب برای نظامیان اوکراینی در دیگر سرزین هایی باشد که در اختیار روس ها قرار دارد.  جو بایدن  هم در حاشیه نشست گروه 20 عقب نشینی روس ها از خرسون را با اهمیت خواند و پیروزی بزرگ قلمداد کرد.

ناتو: روسیه می خواهد زمستان را برای اوکراین سردتر کند

دبیر کل ناتو گفت که پس از بازپس گیری خرسون، اوکراین ماه های سختی را پیش رو دارد. ینس استولتنبرگ روز دوشنبه از شجاعت باورنکردنی نیروهای اوکراینی در عقب راندن روس ها از پایتخت استراتژیک منطقه جنوبی قدردانی کرد و خواستار ادامه حمایت های بین المللی از کی یف شد.او پس از دیدار با وزیران خارجه و دفاع هلند به خبرنگاران گفت که هدف پوتین این است که اوکراین را درگیر زمستانی سرد و تاریک کند، نباید اشتباه کنیم و روسیه را دست کم بگیریم. روسیه تمایل خود را برای تحمیل خسارات به اوکراین نشان داده است.او در ادامه تاکید کرد که عقب نشینی مسکو نشان از حمایت های پی در پی ما از اوکراین است

جاسوس های سایبری روس در پوشش آمریکایی

براساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرگزاری رویترز، هزاران برنامه کابری هوشمند در فروشگاه های آنلاین و گوگل حاوی کدهای کامپیوتری هستند که توسط یک شرکت فن آوری موسوم به Pushwoosh، توسعه داده شده؛ شرکتی مستقر در ایالات متحده که در حقیقت روسی است. در همین راستا مرکز کنترل و پیشگیری، آژانس اصلی ایالات متحد برای مبارزه با تهدیدهای بزرگ بهداشتی گفت که در درباره این شرکت فریب خورده و معتقد است که Pushwoosh دارای ریشه های روسی است. از همین رو نرم افزارهای آن به دلیل نگرانی های امنیتی از هفت برنامه اپ عمومی حذف شده است. به نوشته رویترز و براساس اطلاعات به دست آمده دفتر مرکزی Pushwoosh در شهر نووسیبیرسک سیبری قرار دارد و در آن منطقه به عنوان یک شرکت نرم افزاری ثبت شده که به پردازش داده ها می پردازد، با این همه این شرکت در آمریکا خود را نهادی آمریکایی معرفی کرده است.

رویکرد تروئیکای اروپایی غیر سازنده است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اشاره به سفری هیئتی از تهران به وین و دیدار با مقام های آژانس گفت،  طبیعتاً ایران به همکاری سازنده خود در ارتباط با حل‌وفصل موضوعات پادمانی ادامه می‌دهد. توافق صورت گرفته است که هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کنند. متأسفانه مثل گذشته هستند طرف‌هایی که تلاش دارند که در روند فنی مذاکرات ایران و آژانس تأثیر بگذارند.او در ادامه خاطر نشان کرد که در ارتباط با تروئیکای اروپایی به‌رغم تعامل نزدیک ایران شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم و تلاش این کشورها برای استفاده سیاسی از آژانس و استفاده سیاسی از این نهاد هستیم. طبیعتاً اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل‌وفصل امور نمی‌کند و در روند امور اخلال ایجاد می‌کند.

تماس تلفنی عبداللهیان و بورل با محور لغو تحریم ها

تسنیم نوشت: جوزپ بورل در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت:  برجام  از سوی  شورای امنیت سازمان ملل  متحد تعیین تکلیف شده و من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات عمل می‌کنم، تا توافقی را احیا کنم. او افزود: این مسیر با وجود مشکلاتی که دارد به کارش ادامه می‌دهد. بن بست همچنان وجود دارد. اما این مساله با سایر موضوعاتی که نگران هستیم ارتباطی ندارد.بورل با تکرار اتهامات حقوق بشری و ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین مدعی شد: روشن است که پهپادهای ایرانی [در جنگ اوکراین] استفاده شده است. مستندات زادی در این زمینه وجود دارد. گمانه‌زنی‌هایی هم درباره استفاده از موشک‌های بالستیک [ایران] وجود دارد اما هنوز مدرکی در این زمینه وجود ندارد.همزمان گفته می شود که  امیرعبداللهیان و جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی تماس تلفنی در خصوص مذاکره برای لغو تحریم‌ها و همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران گفتگو کردند.

اتحادیه اروپا 32 شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرد؛ حمایت ند پرایس از دور جدید تحریم ها

تسنیم نوشت: اتحادیه اروپا 29 شخص و سه نهاد ایرانی را به‌بهانه حمایت از ناآرامی های  تحت تحریم‌های خود قرار داد. از جمله اشخاصی که در این فهرست قرار گرفته‌اند امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار وحید مجید رئیس پلیس سایبری هستند.فرماندهان نیروی انتظامی استان‌ها نیز تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.گفته می شود احمد وحیدی وزیر کشور نیز جزو افرادی است که اتحادیه اروپا به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.همچنین شبکه خبری برون‌مرزی پرس‌تی‌وی نیز تحت تحریم قرار گرفته است.گفته می شود بریتانیا نیز 24 فرد ایرانی را در لیست تحریم ها قرار داده استجوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه آنچه را «خشونت غیرقابل قبول» علیه معترضان خوانده محکوم کرده و گفته است: ما تحریم‌های اضافی علیه ایران اعمال می‌کنیم.همزمان جیک سالیوان با انتشار بیانیه‌ای مداخله‌آمیز از تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس علیه چندین شخص و نهاد ایرانی حمایت و از این اقدام استقبال کرده است.او با حمایت از معترضان  مدعی شده ایالات متحده وفادارانه در کنار مردم ایران و خواسته‌های آنهاست.سالیوان در ادامه اتهام‌زنی و جو سازی رسانه‌های ضد ایرانی در خصوص وضعیت حسین رونقی، اتهامات نقض حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد.

تصویب قطعنامه سازمان ملل در مورد غرامت روسیه به اوکراین

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای خواستار پاسخگویی روسیه به خاطر حمله به اوکراین شد. این مجمع قطعنامه‌ای را در این زمینه به تصویب رساند که طی آن مسئولیت روسیه را برای غرامت به اوکراین به رسمیت می‌شناسد. این قطعنامه در میان ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل با ۹۴ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۷۳ رای ممتنع به تصویب رسید. در میان پنج قطعنامه‌ای که تاکنون درباره جنگ در اوکراین بود توسط مجمع عمومی به تصویب رسیده است، این مورد با پایین‌ترین رأی به تصویب رسید.

جمهوری خواهان در یک قدمی فتح مجلس نمایندگان

با اعلام اخرین نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره ایالات متتحده جمهوریخواهان به یک قدمی کسب اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان رسیدند.  بر اساس آخرین آمار اعلامی جمهوری خواهان تاکنون قادر به کسب 217 کرسی مجلس نمایندگان شده اند، در حالی که دموکرات ها تنها 205 کرسی به دست آورده اند. هر حزبی که حداقل 218 کرسی مجلس نمایندگان را کسب کند، اکثریت آن را از آن خود خواهد کرد. 

ادعاهای جدید مالی

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در جمع خبرنگاران در پاریس با اشاره به اینکه فروش [ادعایی] پهپاد توسط ایران به روسیه و ناآرامی‌های اخیر در ایران تمرکز آمریکا را از توافق هسته‌ای برداشته، اظهار کرد که آمریکا در دیپلماسی را باز خواهد گذاشت «اگر» و «برای زمانی که» موعد مناسب فرابرسد. به نوشته ایسنا، این مقام ارشد آمریکا تصریح کرد: تمرکز ما توافقی نیست که پیشروی نمی‌کند بلکه روی چیزی است که در ایران رخ می‌دهد. همچنین بخش دیگری از تمرکز ما روی فروش پهپاد توسط ایران به روسیه و آزادکردن گروگان‌هایمان است.

او در ادامه مدعی شد که واشنگتن هم‌اکنون سیاست تحریم و فشار را علیه ایران دنبال خواهد کرد. مالی افزود: اگر این مذاکرات (هسته‌ای) در جریان نیست به خاطر موضع ایران است و هر آنچه از ماه سپتامبر رخ داده. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون تعیین چارچوب زمانی برای مذاکرات گفت که اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا آماده استفاده از دیگر ابزارها خواهد بود. این مقام آمریکایی همچنین عنوان کرد که اگر ایران بخواهد ابتکارات جدیدی برای عبور از سرحدهای برنامه هسته‌ای اتخاذ کند، آنوقت پاسخ به طور واضح متفاوت و هماهنگ‌شده با متحدان اروپایی‌مان خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.