تفاوت قیمت دارو در داروخانه ها!

دکتر پانیذ صدرایی امروز دوشنبه ۲۳ آبان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه در یک ماه اخیر کمبودهای دارویی بسیاری در سطح کشور دیده شد که به دنبال آن استان گلستان هم درگیر این کمبودها شده است.

وی افزود: وقتی تولید با مشکل مواجه شود و میزان خروجی از واحدهای تولیدی به میزان نیاز بیماران نباشد کمبود دارویی ایجاد می‌شود، موارد مختلفی می‌تواند زمینه‌ساز کمبود تولید باشد که کمبود مواد اولیه، زمان‌بر بودن تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و مصرف فوق‌العاده بالا از جمله آن‌ها است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه پیک آنفلوانزا کمبود دارویی را تشدید کرد، گفت: متأسفانه بسیاری از مردم از جمله کودکان به آنفلوانزا مبتلا شده و در نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش یافت و مردم با کمبود مواجه شدند.

صدرایی خاطرنشان کرد: پس از اجرای طرح دارویار در یک فاصله زمانی مقداری از کمبودهای دارویی بهتر شد اما با پیک آنفلوانزا در برخی از اقلام دارویی از جمله داروهای گوارشی، اسپری‌های دهانی و بینی، قطره‌های بینی و شربت‌های آنتی‌بیوتیک اطفال با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر با افزایش میزان تولید وضعیت تأمین دارو بهتر شده است، تصریح کرد: روند تولید دارو زمان‌بر است و اینطور نیست که وقتی دارویی تولید می‌شود بلافاصله بتواند وارد بازار شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تأکید کرد: سازمان غذا و دارو واردات دارو را هم در دستور کار خود قرار داده و میزان تولید کارخانه‌های داروسازی افزایش یافت تا با تدابیر اندیشیده شده مشکل کمبود دارویی برطرف شود.

صدرایی به والدین توصیه کرد با مشاهده کوچکترین علائم سرماخوردگی برای تجویز آنتی‌بیوتیک اصرار نکنند، گفت: هر گونه بیماری با علائم سرماخوردگی نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد.

وی به دلیل تفاوت قیمت داروهای مشابه در داروخانه اشاره کرد و متذکر شد: اگر در یک تاریخ یک قلم دارو مشابه را با دو قیمت متفاوت از داروخانه تهیه می‌کنند امری غیرعادی و تخلف است و نباید اینگونه باشد البته در روزهای اخیر سرم‌ها به‌ویژه سرم‌های نیم لیتری با افزایش قیمت همراه بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه قیمت درج‌شده روی جلد دارو ملاک نیست  و تغییرات قیمت داروها لحظه‌ای است، گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه یا اپلیکیشن تیتک غذا و دارو(TTAC) از قیمت دقیق تمامی اقلام دارویی مطلع شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.