اظهارات وزیرخارجه اوکراین درباره مذاکره با روسیه/ مسکو تمایلی ندارد!

رویترز گزارش داد، اوکراین امسال برای نخستین بار در اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) و اجلاس شرق آسیا حضور پیدا می‌کند. آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و روسیه نیز از کشورهایی هستند که در این اجلاس حضور دارند.

«دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در حاشیه اجلاس آ. سه. آن در کامبوج با اشاره به حضور «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود در این اجلاس، گفت: برخلاف روال معمول سیاست بین‌الملل، لاوروف برای دیدار با اوکراین درخواستی نداده‌ است.

وی با بیان اینکه درصورت درخواست روسیه، ما به طور کامل آن را مد نظر قرار خواهیم داد، افزود: روسیه باید با حسن نیت به مذاکرات وارد شود.

کولبا در عین حال ادامه داد: هیچگونه نشانه‌ای از تمایل روسیه برای برگزاری گفت‌وگوها وجود ندارد.

این مقام ارشد اوکراینی، ابراز بی‌طرفی و محکوم نکردن روسیه از سوی رهبران جنوب شرق آسیا را خلاف منافع اوکراین اعلام و خاطر نشان کرد که در دیدار با رهبران این کشورها درباره راه‌های حمایت از اوکراین، صحبت کرده است.

به گفته وزیر خارجه اوکراین، بدترین موضع برای یک کشور در برابر جنگ در اوکراین، اقدام نکردن است.

بر اساس این گزارش، کولبا در ادامه اظهاراتش با اشاره به توافق غلات که ممکن است هفته آینده پایان یابد، از کشورهای عضو آ سه آن خواستار شد تا از هر راهکاری که می‌توانند در توقف روسیه برای استفاده از این توافق به نفع خود استفاده کنند.

وی در این اظهارات مدعی شد که مسکو در بحث صادرات غلات از اوکراین، جهان را در موقعیت سختی قرار داده است و  این وضعیت را به سریال آمریکایی هانگر گیمز (The Hunger Games) تشبیه کرد که در آن شرکت‌کنندگان در مسابقه برای مرگ و زندگی می‌جنگند.

وزیر امور خارجه اوکراین، حضور روسیه در این توافق را کافی ندانست و تصریح کرد که باید اقداماتی در راستای اجرای صحیح مفاد آن صورت گیرد.

بر این اساس، قرارداد موسوم به «ابتکار دریای سیاه» که اجازه صادرات امن مواد غذایی و کود را از چندین بندر دریای سیاه اوکراین می‌دهد، ممکن است در ۱۹ نوامبر امسال (۷ روز دیگر) پایان یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.