بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می‌کنند

این خبرگزاری به نقل از یکی از دو گزارش محرمانه آژانس که در آستانه برگزاری نشست آتی شورای حکام تهیه شده نوشت: «آژانس به ایران تأکید کرد که انتظار دارد در این بازدید، توضیحات فنی معتبری درباره این مسئله دریافت کند، از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز».

در این گزارش با اشاره به ادعای وجود آثار اورانیوم در سه مکان اعلام نشده آمده است: «رافائل گروسی مدیرکل آژانس این نگرانی جدی را دارد که همچنان پیشرفتی در شفاف‌سازی و حل مسائل برجسته پادمانی حاصل نشده است».

گزارش آژانس می‌افزاید: «او (گروسی) در این زمینه، پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فنی متعاقب در تهران با مقامات ارشد آژانس، پیش از پایان ماه (میلادی) را متذکر شده اما تأکید دارد که این دیدار باید با هدف شفاف‌سازی موثر و حل این مسائل انجام شود».

در گزارش محرمانه دوم آژانس نیز که به‌دست رویترز رسیده، آمده است ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با کاهش ۲۶۷ کیلوگرمی، به ۳۶۷۳.۷ کیلوگرم رسیده که همچنان بسیار فراتر از ۲۰۲.۸ کیلوگرم مندرج در برجام است. طبق این گزارش، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران به میزان ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و به ۶۲.۳ کیلوگرم رسیده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در ادامه ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی با اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی، مدعی شده که به نتایج ملموسی با تهران نرسیده است.

گروسی در گفتگوی کوتاهی با رویترز در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی در مصر، ادعا کرد که هیأت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت، هیچ چیز جدیدی برای ارائه نداشتند.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.