ادعای تازه گروسی درباره ایران/ در نشست اخیر چیز جدیدی ارائه نکرد

مدیرکل آژانس اتمی با ادعای اینکه هیأت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت چیز جدیدی ارائه نداد، گفت در چند هفته آینده دوباره در ایران نشست مشترکی خواهد داشت.

گروسی بامداد پنجشنبه در گفتگوی کوتاهی با خبرگزاری «رویترز» در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی در مصر، ادعا کرد که هیأت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت، هیچ چیز جدیدی برای ارائه نداشتند.

طبق این گزارش، وی در این‌باره توضیح داد: «آنها هیچ چیز جدیدی با خود نیاوردند. البته ما در چند هفته آینده، در سطح فنی دیدار مجددی در ایران خواهیم داشت».

به نوشته رویترز، مدیرکل آژانس اتمی همچنین افزود: «بر کسی پوشیده نیست که ما نتوانستیم به نتیجه ملموسی برسیم. ما فرصتی برای تعامل دوباره جهت ادامه دادن همکاری داریم ولی این بعد از گزارش‌های من اتفاق خواهد افتاد».

گروسی پیش از این نیز با تکرار ادعای به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین، مدعی شد به دلیل محدودیت دسترسی بازرسان خود به تأسیسات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر، اطلاعات مهمی را در اختیار ندارند. 

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چندی قبل اعلام کرده بود، تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.