سخنگوی دولت: نباید سانسور کنیم که مردم ناراضی بودند/ مشکلی با برگشت علی کریمی نداریم

علی بهادری‌جهرمی شامگاه روز گذشته (۱۲ آبان‌ماه) در جلسه پرسش و پاسخ در هیئت ثارالله زنجان با بیان اینکه شهر زنجان شهر غیرت و فرهنگ عاشورایی و محرم است، عنوان کرد: طی این حوادث و مشکلات اخیر، مردم زنجان خوش درخشیدند.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایش خداوند در قرآن‌کریم، خداوند در هیچ قومی تغییر ایجاد نمی‌کند مگر وقتی که خودشان از درون خودشان تغییر و تحول ایجاد کنند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی با اتکای به مفاهیم چنین آیاتی رقم خورد.

تذکر دولت به انسیه خزعلی

این مسئول با بیان اینکه ما باید خودمان تغییر را برنامه‌ریزی کنیم و پیشگام حرکت باشیم و برای حل مشکلات و رسیدن به دستاوردها پیشگام شویم، تصریح کرد: در این مسیر اگر حرکت کنیم قطعاً در جنگ اراده‌ها، اراده مردم مسلمان، باغیرت و بااستعداد ایران همیشه پیروزی خواهد بود.

بهادری‌جهرمی با توضیح اینکه اگر در جنگ اراده‌ها به اراده خود متکی نباشیم و بخواهیم پیشرفت کشورمان را به اراده سایر کشورها متصل کنیم، دستاوردی نخواهیم داشت و تغییر و تحولی در وضعیت‌مان اتفاق نخواهد افتاد، اذعان کرد: چند سالی متاسفانه انقلاب اسلامی از این مسیر درستی که شناخته بود و به‌ پیشرفت رسیده بود، فاصله گرفت؛ ولی ایران اسلامی همچون گذشته با اقتدار به‌ مسیر خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب را نمی‌توان طی یک یا دو ساعت بیان کرد، افزود: در حوزه تولید علم، کشور ما رتبه پانزدهم جهان را دارد. از مهم‌ترین دستاوردهای علمی می‌توان به  برخورداری از توان پرتاب فضایی، ساخت ربات انسان‌نما، تولید لیزر، صنعت دارو، شرکت‌های دانش‌بنیان و بسیاری از دستاوردها اشاره کرد. 

این مسئول با بیان اینکه زمانی ما برای بیماری‌های زنان و زایمان حدود ۱۶ الی ۱۷ درصد پزشک زن در کشور داشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد پزشکان این حوزه،‌ بانوان هستند. 

سخنگوی دولت با توضیح این مطلب که متاسفانه در برخی از این ادوار به این آیه پشت کرده و حواس‌مان در مسیر اجرا از آن پرت شده است، تاکید کرد: به جای اینکه تغییر را از اراده خودمان شروع کنیم آن را در اراده دیگران جست‌وجو کردیم که نتیجه آن تورم ۶۰ درصدی در زمان آغاز این دولت بود، تورمی که حاصل یک شب و اتفاقی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور، چهاردهم درصد بوده است، افزود: دلیل این امر نیز آن بود که اصرار داشتیم به اراده یک میز تکیه کنیم. 

بهادری‌جهرمی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی که دولت سیزدهم روی کار آمد وضعیت کشور ما در شرایط سختی بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در اولین جلسه‌ای که با هیئت دولت داشتند اعلام کردند که این دولت در شرایط سختی روی کار آمد.

سخنگوی دولت با توضیح اینکه ما این شرایط را زیاد بازگو نمی‌کردیم زیرا ترس از ناامیدی در جامعه وجود داشت، متذکر شد: دولت سیزدهم با توجه به ایمانی که به مردم داشت، نام خود را دولت مردمی گذاشت زیرا بر این باوریم که اگر به اراده مردم تکیه کنیم می‌توان مشکلات را حل کرد، به همین جهت دولت با پشتوانه مردمی وسط میدان آمد. 

وی با اشاره به اینکه دولت برای حل مشکلات دو قاعده اصلی دارد، توضیح داد: یکی از مبناهای کار دولت این است که کارها را باید با وجود مردم حل کند و تاکید دیگر نیز این است که اگر در جایی مشکلی وجود دارد از مشکلات فرار نکنیم.

بهادری‌جهرمی با اشاره به اینکه دولت علی‌رغم‌ وجود مشکلات، آستین‌های خود را بالا زده و به وسط میدان مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی که مردم را خسته کرده، رفته و برای هر یک شروع به برنامه‌ریزی کرده است، یادآور شد: مشکلات را با رفتن به وسط میدان می‌توان بهتر شناخت. 

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه، اواخر سال ۹۹ ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه‌ جاری دولت بود، اظهار کرد: روزی که دولت تحویل داده شد، خرج جاری به ماهانه ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید در شرایطی که پولی نبود. 

وی به سیاست کنترل نقدینگی دولت اشاره کرد و افزود: دولت برای این موضوع دو سیاست در نظر گرفت که یکی شامل تامین منابع واقعی چه از داخل و چه از خارج بود. با توجه به همین سیاست وصول مالیات نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

بهادری‌جهرمی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات دولت فعال کردن تجارت با کشورهای همسایه است، اضافه کرد: با توجه به همین موضوع تجارت ما با برخی از کشورهای همسایه در همین یک سال، پنج برابر شده و خط ترانزیت‌هایی که تعطیل بود نیز فعال شده است.

وی با بیان اینکه حرکت دولت بر ریل اعتماد به مردم و تکیه به اراده آنها در عین تلاش برای استیفای حقوق از بیرون است، تاکید کرد: خوشبختانه رشد اقتصادی کشور در طول یک سال گذشته به حدود پنج درصد رسیده است که نتیجه این رشد به مرور خود را در سفره مردم نشان خواهد داد. 

این مسئول با تاکید بر اینکه ما تازه اول کار هستیم و هنوز اقدامات زیادی برای انجام وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه دشمن زمانی که متوجه شد اگر این مسیر به پیش رود، دردها حل شده و قطار انقلاب به ریل باز خواهد گشت، تصمیم گرفت اجازه حرکت را ندهد.

نباید سانسور کنیم که مردم ناراضی بودند

سخنگوی دولت با بیان اینکه دشمن می‌داند اگر مشکلات درمان شود مردم دوباره به وسط میدان انقلاب می‌آیند، اضافه کرد: نباید سانسور کنیم که مردم ناراضی بودند. 

بهادری‌جهرمی با توضیح اینکه همزمان ما یک تغییر هندسه قدرت جهانی را شاهد هستیم، اذعان کرد: دعواهایی که در قدرت‌کشی‌های جهانی پیدا شده، فضای عادی نیست، به‌طور مثال جنگ اوکراین و نقشی که در بحران انرژی و امنیت غذایی ایفا می‌کند شوخی نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه در امنیت غذایی تدبیر خوبی شد و در حالی که بسیاری از کشورها در این حوزه با بحران مواجه هستند، شاهد خرید تضمینی این محصولات از کشاورزان هستیم،  تصریح کرد:  در حوزه گندم، ۶۰ درصد افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان را شاهد هستیم زیرا مانند دوره قبل ریشه به تیشه کشاورز نمی‌زنیم. در برنج و جو نیز ۲۵ درصد افزایش تولید را شاهد هستیم.

محاسبات و شناخت دشمن از اراده مردم‌ ایران غلط است

این مسئول در ادامه با توضیح اینکه کرونا سبب شده بود بیش از حالت عادی به فضای مجازی که حکمرانی آن دست غربی‌ها است روی آوریم که دشمن نیز از این موضوع استفاده کرد، گفت: هر چقدر که جلوتر می‌رویم با فعال شدن مدارس، دانشگاه‌ها و هیئت‌ها، کم کم مردم به استاندارد خود در استفاده از فضای مجازی باز می‌گردند. 

وی با بیان اینکه تلاش دشمن همواره تمرکز بر روی نقاط ضعف دارد، عنوان کرد: طی یکی دو ماه اخیر دشمنان ما با همه ظرفیت از جمله پول، رسانه و نیرو، تمام‌قد دست به دست هم داده و امپراطوری دروغ در رسانه به وجود آورده‌اند که مملکت را زمین بزنند اما بنا به فرمایش مقام معظم رهبری امپراطوری آمریکا رو به افول است. 

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه گاهی دست‌اندازهایی که دشمنان ایجاد می‌کند تلنگر و فرصتی در دل بحران است، یادآور شد: باید از این تلنگرها استفاده کرد و هوشیار بود. 

وی با بیان اینکه برخی از جوانان ما فریب دشمن را خورده یا فشارها سبب شد به برداشت اشتباه برسند، تاکید کرد: انتهای همه مشکلات و دست‌اندازی‌هایی که دشمن برای کشور ایجاد کرد به این ختم شد که وحشی‌گری‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و دروغگویی‌های آنان بیشتر نمود پیدا کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه قطعا محاسبات و شناخت دشمن از اراده مردم‌ ایران غلط بوده است، تصریح کرد: قطعا محاسبه جمهوری اسلامی از اعتماد به مردم و اراده آنها درست بوده و هست و با تکیه بر آنها می‌توان هر مشکلی را برطرف کرد. با علم به اینکه امروز شرایط سختی داریم و هنوز نتوانستیم برخی دردهای‌مان را درمان کنیم اما مسیر درمان دردها امروز حقانیتش برای ما بیش از دیروز به اثبات رسیده است.

در برخورد با بازیگران اصلی اغتشاشات هیچ اغماضی نداریم

بهادری‌جهرمی در ادامه به اتفاقات چند هفته اخیر در کشور اشاره‌ کرد و یادآور شد: هیچ‌گونه مماشات با مجرمان در هر جایگاهی که باشند نخواهیم داشت. در رابطه با حوادث اخیر ما بین افراد تفکیک قائل هستیم، با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری این‌ها بچه‌های این مملکت هستند که مقابل حیله رسانه‌ای و تبلیغات دشمن قرار گرفته‌اند ولی در برخورد با بازیگران اصلی اغتشاشات هیچ اغماضی نداریم. البته نوع برخورد با یک سری افراد که به اصطلاح سیاهی‌لشکر یا گول خورده‌ هستند متفاوت است. ما همگی اعضای یک خانواده هستیم. 

وی با بیان اینکه بین لیدر اغتشاشات و کسی که صرفا بازیگر بوده و دچار هیجاناتی شده تفاوت قائل خواهیم بود، اضافه‌ کرد: با هر کسی در مقام مسئول تا فرد عادی که دچار جرمی شود و به جان و مال افراد جامعه آسیب رساند، برخورد جدی می‌کنیم. 

این مسئول با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، ادامه داد: ابزار اصلی دشمن رسانه است و مزیت‌های نسبی آنها در ادوار مختلف همین رسانه بوده‌ است و با دروغ‌نمایی و آدرس غلط دادن افکار عمومی را به سمت و سویی که خود می‌خواهند می‌کشانند. جنس رسانه اغواگری و بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی مسائل است. رهبر معظم انقلاب به همه ما فرمودند که در جهاد تبیین قدم برداریم که این جایگاه برای دولت‌مردان به واسطه مسئولیت مهم‌تر و سخت‌تر است‌. البته باید اذعان‌ کرد بدون حضور مردم و گفتمان، مسائل حل نخواهد شد. 

وی در ادامه درباره گشت ارشاد مسئولان، گفت: در یک سال گذشته دو معاون وزیر و دو مشاور وزیر برکنار شده‌اند و از برخی برکناری‌ها نیز خبری منتشر نشد. 

حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی در قالب بسته‌های پیشنهادی

سخنگوی دولت به‌ موضوع فیلتر بودن دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ نیز اشاره کرد وافزود: اینترنت را قطع نکرده‌ایم اما این دو پیام‌رسان تخلف می‌کنند و شفاف نیستند. 

وی با بیان اینکه دولت از کسب و کارهای اینترنتی در قالب بسته‌های پیشنهادی حمایت‌ خواهد کرد، یادآور شد: پلتفرمی که هشتگ آرتین را حذف و هشتگ‌سازی می‌کند و عکس حاج قاسم را ترویج خشونت می‌داند، چطور می‌تواند مدافع حقوق مردمان ما باشد؟ در رسانه‌ای که آموزش سلاح و اغتشاش داده می‌شود آیا با این فضای متخلف نباید برخورد شود؟ 

بهادری‌جهرمی ادامه داد: البته بقیه پیام‌رسان‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت دارند اما کسب‌وکارهای فضای اینستاگرام دچار ضرر شده‌اند، از این رو ما در مجامع حقوقی و سیاسی پیگیر حقوق تخلف این پلتفرم‌ها خواهیم بود و از حق‌مان نخواهیم گذشت. دولت نیز در حد توان از کسب‌وکارهای اینترنتی متضرر شده حمایت‌ خواهد کرد. 

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان‌ خود با اشاره به تصمیم دولت در رابطه با بازگشایی دانشگاه‌ها با وجود مشکلاتی از جمله برنامه‌های دشمن و تعطیلی طولانی بعد از کرونا، این اقدام را هوشمندانه دانست و ابراز کرد: این نهایت اقتدار دولت است که علی‌رغم دشمنی تمام‌قد دشمنان و برنامه‌ریزی آن‌ها، فضای دانشگاه را برای روشنگری و گفتمان مناسب دانست تا دانشجویان با استدلال و گفتمان برتر با اغواگری و دروغ‌نمایی دشمنان در دنیای حقیقی و واقعی آشنا شوند. 

وی با بیان اینکه جلسات خود را به شیوه‌های متعدد ادامه خواهم داد و در دانشگاه‌ها و در بین عموم دانشجویان حاضر خواهیم شد، افزود: بالای ۹۵ درصد کلاس‌ها در دانشگاه‌ها دایر است و برگزاری کلاس‌ها با جدیت دنبال می‌شود.  

حوزه خودرو دچار درد مزمن شده و در مدت کوتاه نمی‌توان مشکلش را حل کرد

بهادری‌جهرمی همچنین در این نشست با اشاره به عوارض واردات خودروهای گرانقیمت، اذعان کرد: عوارض خودروها به جیب مدیران کارخانه و شرکت نمی‌رود. این مبالغ در بودجه وارد شده و هر کس توانمندی خرید خودروهای به اصطلاح لاکچری را دارد، این هزینه را می‌پردازد تا برای هزینه‌های عمومی مردم خرج شود؛ اما امسال دولت در حوزه عوارض واردات خودرو نیز تفکیک قائل شده است از این رو عوراض خودروهای وارداتی زیر ۱۰ هزار دلار ۱۰ درصد کاهش دارد. 

وی به موضوع واردات خودروهای متوسط رقیب پژوپارس و سمند و ... اشاره کرد و گفت: از صاحبان این خودروها که وارد کشور خواهند شد ۱۰ درصد عوراض دریافت و با سهم قیمتی پایین‌تر رقابت ایجاد خواهد شد. 

وی با بیان اینکه حوزه خودرو دچار درد مزمن شده و در مدت کوتاه نمی‌توان مشکلش را حل کرد، افزود: ما پاسخگوی درد چندین ساله نمی‌توانیم باشیم، این درد را در دو روز نمی‌توان دوا کرد.  

این‌ مسئول با اشاره به مشکلات ارزی واردات خودرو و معضلات فرایند این مسئله، اظهار کرد: مجوز واردات خودرو داده شده و شرکت‌ها در مراحل ثبت و سفارش‌گیری هستند ولی این فرایندها زمان‌بر است. 

بهادری‌جهرمی با اشاره به کاهش دپوی خودرو، گفت: ۱۰۷ هزار خودروی دپو شده داشتیم که در واقع این‌ها تولید کامل نبودند، امروز هیچ خودروی دپو شده‌ای نداریم و تولید یک خودرو به صورت کامل انجام ‌می‌گیرد؛ اگر موردی نیز باشد مقطعی است‌. 

وی با اشاره به حذف چند خودروی غیراستاندارد و برداشتن قرعه‌کشی توسط خودروسازها، بیان‌ کرد: در حدود ۷ تا ۸ ماه گذشته بیش از اندازه ۱۲ ماه گذشته خودرو کامل تولید و عرضه شده و امیدواریم در آینده به تراز یکسانی از تولید و عرضه با نیاز مردم برسیم. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه حدود ۱.۵ میلیون خودرو در سال احتیاج داریم و در شروع دولت ۶۰۰ هزار خودرو تولید شده داشتیم، ابراز کرد: این فاصله نشان‌دهنده هدف‌گذاری خوب دولت است. ما مبنا را بر تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو قرار داده‌ایم. 

در حوزه مسکن نیازمند منابع هستیم

سخنگوی دولت در بخش دیگری به اقدامات انجام شده در رابطه با حوزه مسکن نیز اشاره و بیان کرد:  شعار و حتی الزام قانونی ایجاد ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بود و مسئله تکلیف قانونی است، از این رو حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن به تفکیک شهر و شهرستان در حال تولید است. این یعنی در خط تولید از مرحله صفر تا صد قرار دارد و بخشی نیز در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. 

این مسئول با اشاره به اینکه به همین میزان زمین شناسایی و در برخی مناطق تخصیص یافته است، ابراز کرد: در حوزه مسکن نیازمند منابع هستیم، وقتی منابع مالی واقعی نداشته باشیم باید مثل دولت قبل سراغ خلق پول رفت که این سبب افزایش تورم است. حرکت دولت با طمانینه است تا مهار تورم را نیز در نظر داشته باشیم اما این مسئله به معنای رکود و نبود سرعت  در کارها نیست. 

این مسئول بابیان اینکه در حوزه خصوصی‌سازی با تاخیر پیش رفتیم اما در فرآیند کار قرار داریم،‌ تشریح‌ کرد: نمی‌خواهیم دوباره شاهد جریان‌هایی همچون هفت‌تپه باشیم؛ باید با تدبیر به جلو حرکت کرد. 

دولت هرگز بورس را قلک خود نخواهد کرد

بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود به بی‌ثباتی بازار بورس اشاره کرد و افزود: بازار بورس تا حد بسیاری متاثر از فضای روانی ایجاد شده است، در واقع یکی از مین‌های کار گذاشته شده همین بورس است؛ حدود ۵ میلیون نفر بی‌جهت به بورس فراخوانده شدند و در بازاری که ذاتش ریسک و سود و زیان است بدون آگاهی زیان دیدند. 

وی با بیان اینکه بورس حوزه سخت عملکردی است و  دچار تخریب بنیاد شده، اذعان کرد: آشوب‌های اخیر روند منفی بر بورس گذاشت. دولت ناگزیر بود تمرکز خود را بر بازارهای واقعی بورس بگذارد که در اصل شاخص‌های اصلی بورسی در دست آنها است. 

این مسئول با اشاره به مدیریت بورس و تشکیل کارگروه ویژه‌ای در این رابطه، تاکید کرد: این درمان زمان‌بر است. دولت تعهد خود را در قبال مردم انجام خواهد داد و هرگز بورس را قلک خود و منافع‌جویی از آن نخواهد کرد اگرچه متاسفانه بورس به ثبات واحدی نرسیده است.   

در رابطه با جابه‌جایی مدیران ناکارآمد تعارفی نداریم

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه متر و معیار دولت شایستگی و انقلابی بودن‌ است‌، اظهار کرد: در رابطه با جابه‌جایی مدیران ناکارآمد تعارفی نداریم اگر در جایی ترک فعل‌ شود دولت در برابر این مسئله به جد خواهد ایستاد. 

بهادری‌جهرمی با اشاره به پاسخگویی صریح آنان که مسئولیت بیشتری دارد، تصریح‌ کرد: ما یک انقلاب سیاسی را رقم زدیم اما در اصل تحول و انقلابی در اقتصاد و فرهنگ و ... نیز می‌خواهیم تا به آن آرمان‌های واحد و اساسی انقلاب اسلامی برسیم و مسئولیت این تحولات در بیانیه گام دوم انقلاب بر دوش جوانان این سرزمین گذاشته شده‌ است.

ما مشکلی با برگشت علی کریمی به کشور نداریم 

وی همچنین درباره بازگشت علی کریمی به کشور، گفت: متاسفانه در فضای مجازی سخنان را به طور کامل بازنشر نمی‌کنند ما مشکلی با برگشت این ورزشکار نداریم اما وی ادعاهایی مبنی بر کشته شدن افرادی داشت که بهتر است پس از بازگشت با ما بیایند بگویند این افراد چه کسی؟ در چه محلی؟ با چه اثبات مدرکی کشته شدند. اگر این ادعاها برحق بود قبول خواهیم کرد، طبیعتا هرکس پاسخ‌گوی حرف و عمل خودش پس از اثبات حقیقت‌ها خواهد بود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.